سیاسی

«عزت الشابندر»: اسرائیل پروژه قطع ارتباط زمینی سوریه با عراق را پیش می برد

این سیاستمدار عراقی خبر داد که پروژه اسرائیل آن است که با جدا کردن مناطق سنی نشین ارتباط بغداد ـ دمشق را قطع کند.

میدل ایست نیوز: «عزت الشابندر»  سیاستمدار عراقی جداشده از حزب الدعوه از تلاش های اسرائیل برای قطع ارتباط زمینی عراق با سوریه و لبنان خبر داد.

الشابندر در مصاحبه با یک شبکه محلی گفت که «دونالد ترامپ» به عراق اجازه نخواهد داد که در نزاع امریکا و ایران حد وسط را بگیرد و به زودی عراق را تهدید و چه بسا تحریم می کند.

او تأکید کرد که عراق به رئیس جمهور امریکا توصیه کرده که اجازه ادامه روابط با ایران را بدهد و به امریکا هشدار داده که ایران دست به واکنش شدیدی خواهد زد که مانع از دستیابی امریکا به اهدافش خواهد شد.

الشابندر گفت که هم عمل به تحریم ها علیه ایران و هم نادیده گرفتن آن برای عراق دشوار است و افزود که باید عراق به مصر و امارات و عربستان بفهماند که وارد شدن به محورهای منطقه ای به خصوص محور ضد ایرانی برای عراق ممکن نیست.

او افزود که عبدالمهدی باید با عرب ها صراحت پیشه کند و به آنها بگوید که ترامپ با سیاست هایش منطقه را به آتش خواهد کشید و این منحصر به ایران نخواهد بود.

الشابندر ادامه داد که اعراب باید بفهمند که اگر ایران رو به مرگ برود به دیگر کشورهای منطقه هم اجازه زندگی نخواهد داد به خصوص که هوادارانی در عراق و یمن و لبنان و سوریه دارد که حاضرند برایش هر کاری بکنند.

او که به افشاگری های سیاسی شهرت فراوان دارد در بخش دیگری از سخنانش از دیدار برخی چهره های سیاسی اهل سنت عراق با مقامات بلندپایه اسرائیلی در اروپا خبر داد و گفت برنامه آنها قطع ارتباط زمینی عراق با سوریه و لبنان است.

او افزود که این نیروهای سیاسی اهل سنت بهانه های کافی برای این کار دارند که همان خطر داعش و موضوع آوارگان است و هدف اسرائیل هم قطع ارتباط سوریه با عراق است.

وی مدعی شد که امریکا نیز قرار است در این پروژه وارد عمل شود و به 10 هزار شهروند سنی آموزش نظامی و سلاح بدهد و با سرمایه گذاری گسترده خارجی شهرهای سنی نشین را بازسازی کند.

به گفته الشابندر برنامه اسرائیل آن است که سقف مطالبات ساکنان مناطق سنی نشین را بالا ببرند و آنها را به مطالبه کنفدرالیسم و نه تشکیل ایالت وادارند و این گونه در عمل این مناطق را از عراق جدا کنند.

او گفت که این پروژه بعد از ماه رمضان کلید خواهد خورد.

عزت الشابندر پیش از این نیز مدعی دیدار برخی مقامات عراقی با مقامات بلندپایه اسرائیلی شده بود.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا