سیاسی

افزایش فشارهای امریکا بر عراق درباره سلاح های امریکایی حشد الشعبی

منابع عراقی از نارضایتی امریکا از برخورداری نیروهای حشد شعبی از سلاح های امریکایی خبر داده اند.

میدل ایست نیوز: با شدت گرفتن اقدامات امریکا علیه ایران، موضوع سلاح های امریکایی ای که نیروهای حشد الشعبی در عراق در اختیار دارند مایه بحث های بسیاری شده است.

چند مقام مسئول عراقی به «العربی الجدید» گفته اند که مقامات امریکایی از دولت عراق خواسته اند که با التزام به قراردادهای تسلیحاتی امضاشده میان دو کشور سلاح های امریکایی را از نیروهای حشد شعبی بگیرد.

طبق قراردادهای تسلیحاتی امضاشده میان امریکا و عراق این سلاح ها جز در جنگ با تروریسم و حفظ امنیت داخلی نباید استفاده شود و فقط باید در اختیار «نیروهای مسلح عراقی» قرار گیرد. عراق با استناد به قانون حشد الشعبی تأکید می کند که این نیروها بخشی از «نیروهای مسلح عراق» هستند.

امریکا و همچنین آلمان و بریتانیا و کانادا و استرالیا و فرانسه میان سال های 2015-2017 به خصوص پیش از جنگ های فلوجه و موصل حجم زیادی از سلاح و مهمات سبک و نیمه سبک به عراق ارسال کردند.

یک مقام عراقی بلندپایه به «العربی الجدید» گفت که امریکا بار دیگر تأکید کرده که سلاح هایش نباید در اختیار نیروهای حشد باشد و تهدید کرده که در صورت کوتاهی دولت عراق در این زمینه برنامه تجهیز ارتش عراق به سلاح را متوقف خواهد کرد، به خصوص درمورد یگان های ویژه عراقی مانند دستگاه مبارزه با تروریسم و یگان دخالت فوری و کوماندوهای ویژه دستگاه امنیت عراق که همه تجهیزات آتها صددرصد امریکایی است.

این مقام که نخواسته نامش فاش شود گفته که در مرحله کنونی سلاح های سبک و نیمه سبک تازه ای قرار نیست از امریکا به عراق تحویل داده شود اما امریکایی ها از اینکه نیروهایی وابسته به ایران برخوردار از سلاح هایی اند که دراساس برای ارتش عراق ارسال شده بود ناراضی اند. این سلاح ها شامل تفنگ های M4 و M16 و AT4 ضد تانک می شود.

نمایندگان مجلس عراق تأکید می کنند که عراق هیچ یک از شرط های مذکور در قراردادهای تسلیحاتی با عراق را نقض نکرده چون حشد الشعبی قانونا بخشی از نیروهای مسلح عراق است که جنگ با تروریسم را بر عهده دارد.

«حسین عبدالنبی»، عضو جمعیت رزمندگان قدیم عراق، تأکید می کند که هر بار محموله سلاح تازه ای از امریکا به عراق تحویل داده می شود این موضوع هم بالا می گیرد.

به گفته وی برخی نمایندگان کنگره امریکا در این باره حساسیت نشان می دهند و معتقدند که ایران از اینگونه سلاح ها استفاده می کند.

او افزود اینکه یکی از شاخه های حشد، یعنی جنبش «نجباء» در لیست گروه های تروریستی امریکا قرار گرفته کار را برای خود امریکا هم دشوار کرده است چون این گروه هم از سلاح های امریکایی برخوردار است.

«محمد سلیم»، کارشناس سیاسی عراقی تأکید می کند که رساندن سلاح های امریکایی به حشد، به تلاش های دولت عراق در تجهیز ارتش و نیروهای مسلح این کشور آسیب می رساند.

به گفته وی در مواردی دولت عراق تحت فشار نیروهای حشد برای دستیابی به نوعی خاصی از سلاح قرار گرفته است.

او تأکید می کند که باید سلاح سنگین از حشد گرفته شود و می افزاید که به نفع عراق نیست که در پرونده خرید سلاح از امریکا بازی دربیاورد و این موضوع مهم را با تهدید مواجه کند، زیرا عراق همچنان به تجهیزات نظامی نیاز دارد تا دست کم بتواند امنیت داخلی اش را تأمین کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا