سیاسی

با عقب نشینی ناگهانی روس ها، نیروهای وابسته به ایران کنترل البوکمال را به دست گرفتند

با عقب نشینی نیروهای روسیه، نیروهای سپاه ایران و حزب الله و حشد الشعبی سرتاسر البوکمال را در اختیار گرفته اند.

میدل ایست نیوز: طی تحولی آشکار نیروهای تیپ پنجم وابسته به نیروهای روسیه از شهر البوکمال سوریه در نزدیکی مرز عراق خارج شدند و شهر و حومه آن زیر سلطه نیروهای حشد الشعبی، وابسته به ایران درآمد.

«بشیر العباد» روزنامه نگار سوریه ای ساکن استان دیرالزور گفت که نیروهای سوریه ای از این منطقه در مرز عراق و سوریه تا شهر میادین عقب نشینی کرده اند و فقط یک پاسگاه در این منطقه را در اختیار دارند، و سرتاسر این منطقه در اختیار نیروهای وابسته به سپاه ایران قرار گرفته است. به نظر العباد، علت عقب نشینی نیروهای روسیه تمرکز آنها بر مناطق حومه حماه و ادلب است.

با افتادن کنترل این مناطق به دست نیروهای وابسته به ایران در سرتاسر منطقه پرچم این نیروها دیده می شود.

نیروهای وابسته به ایران از هفته گذشته خانه های برخی شهروندان را به پایگاه های خود تبدیل کرده اند و گاه یک محله کامل را گرفته اند.

در شهر میادین هم همین وضعیت جاری است و نظامیان وابسته به ایران مسجد «ذوالنورین» و مناطق اطراف آن را گرفته اند.

«زین العابدین العکیدی»، روزنامه نگار ساکن حومه دیرالزور می گوید که نیروهای حزب الله مناطقی از شهر را گرفته و مانع تردد شهروندان از نزدیکی پایگاه های خود شد اند. نیروهایی نیز از گروه «فاطمیون» هم مناطقی در مرکز شهر را گرفته اند.

نیروهای وابسته به سپاه پاسداران ایران منطقه واقع میان قلعه الرحبه و سوق الغنم و میادین را در اختیار دارند. از سال 2018 حدود 40 خانوار ایرانی و افغانی و عراقی از خانواده های رزمندگان در شهر میادین ساکن شده اند.

منابعی از درون شهر همچنین خبر می دهند که برخی عناصر این نیروها در پی خرید زمین ها از مالکان سوریه ای شان هم برآمده اند و یکی از ساکنان حومه حلب که شیعه شده مسئول چانه زنی برای خرید این خانه ها شده است.

براساس این گزارش گروه های نیروی قدس و حزب الله و فاطمیون در کنار گروهی از سربازان دفاع ملی سوریه در میادین حضور دارند.

نیروهای ایرانی از اواخر 2017 منطقه دیرالزور و شهر البوکمال در مرز عراق را پس از جنگی سخت با تروریست های داعش و بیرون انداختن داعشی ها از شهر در اختیار خود گرفتند.

در میان گروه های وابسته به ایران، بیشترین حضور را در این منطقه حزب الله و سپس جنبش نجباء عراق و گروه های امام علی و فاطمیون و ابوالفضل العباس و حیدریون دارند.

این نیروها در این مدت در پی جلب حمایت ساکنان محلی نیز برآمده اند و علاوه بر کمک های جنسی، چند درمانگاه در آن ساخته و چند مدرسه را بازسازی کرده اند. این اقدامات را گروه «جهاد سازندگی» که از نهادهای رسمی ایران است با همکاری و تسهیلات دولت سوریه انجام داده است.

فرماندهان حزب الله و سپاه پاسداران ایران دیدارهایی هم با ساکنان محلی داشته و آنها را به پیوستن به نیروهای خود تشویق می کنند. آنها مراکزی برای جذب ساکنان محلی در البوکمال و میادین برپا کرده و حقوق نسبتا بالایی نیز برای این افراد تعیین کرده اند که معادل 65هزار لیر سوریه (140 دلار) می شود. با توجه به فقر شدید ساکنان این مناطق این مبلغ توانسته بسیاری از جوانان را جذب این نیروها کند.

نیروهای ایرانی در حال حاضر حضور اجتماعی پررنگی در البوکمال و رفع اختلافات و حل مشکلات را برعهده دارند، کاری که پیشتر نیروهای روس انجام می دادند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا