اقتصادیسیاسی

«پیشنهاد جذاب» امریکا به عراق درباره تحریم ها علیه ایران

منابع آگاه خبر داده اند که امریکا پیشنهاد کرده که در ازای معافیت از تحریم ها علیه ایران برای شرکت های بزرگ امریکایی تسهیلات قائل شود.

میدل ایست نیوز: ایالات متحده امریکا تحرکات اخیر دولت عراق در اروپا برای یافتن شرکای قابل اعتماد در بخش انرژی را به دقت زیر نظر گرفته و منابع مطلع خبر می دهند که امریکا پیشنهادهای مهمی درباره تعامل بغداد با تحریم های امریکا علیه ایران مطرح کرده است.

منابع نزدیک به دفتر نخست وزیر عراق گفته اند که ایالات متحده از تلاش های عراق برای کاهش وابستگی اش به ایران در عرصه انرژی کاملا حمایت می کند اما نمی خواهد که عراق به دامان اروپا و شرکت های اروپایی مانند زیمنس که رقیب سرسخت شرکت امریکایی «جنرال الکتریک» است بیفتد.

این منابع تأکید کرده اند که دولت امریکا تلاش کرده در جریان تفاهمات عادل عبدالمهدی در سفر اخیر وی به آلمان و فرانسه قرار بگیرد و به محض بازگشت عبدالمهدی از این سفر وزیر امور خارجه امریکا با وی تماس گرفت.

نخست وزیر عراق در این تماس تلفنی «بر تعمیق روابط اقتصادی وتمایل عراق به انتقال فناوری و تخصص امریکایی به عراق و ایجاد فرصت های شغلی در عراق و افزایش تلاش ها برای نهایی کردن مذاکرات و امضای نهایی «بسته یکپارچه» قرارداد با شرکت «اکسون موبیل» جهت به روز سازی بخش انرژی در عراق» تأکید کرد.

این اولین بار است که به پروژه «بسته یکپارچه» میان امریکا و عراق به صورت رسمی اشاره می شود.

این منبع آگاه خبر داده که پمپئو در تماس خود با عبدالمهدی این پیشنهاد را مطرح کرده که عراق باز هم از تحریم ها علیه ایران معاف شود و در عوض شرکت های امریکایی برای بستن قراردادهایی در صنعت برق از تسهیلات برخوردار شوند.

این منبع تأکید کرده که بر اساس برآوردهای امریکا عراق برای حل کامل مشکل کمبود برق چهار سال زمان نیاز دارد و باید 20 میلیارد دلار برای این منظور هزینه کند و در اینکه شرکت هایی امریکایی تسهیلاتی به دست آورند و این موضوع به تحریم ها علیه ایران پیوند بخورد اشکالی نمی بینند.

عراق از ایران هم برق وارد می کند هم گاز لازم برای به راه انداختن نیروگاه های برقی خود را.

براساس پیشنهاد امریکا عراق تا زمانی که شرکت های امریکایی پروژه های صنعت برق در عراق را به بهره برداری برسانند می تواند به خرید برق و گاز از ایران ادامه دهد.

این منابع افزوده اند که دولت عراق این طرح را با جدیت بررسی می کند و احتمالا آن را خواهد پذیرفت.

عراق در سفر اخیر عادل عبدالمهدی به آلمان از بسته شدن قراردادی برای به روز سازی صنعت برق عراق و ساخت نیروگاه های برقی و همچنین توسعه شبکه برق قراردادی به ارزش 14 میلیارد دلار با شرکت آلمانی زیمنس بست.

«حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در لندن نیز روز گذشته با انتشار توئیتی گفت که آمریکا به دولت عراق اطلاع داده است در صورتی که تا نیمه ماه آینده میلادی با شرکت آمریکایی اکسون موبیل قرارداد انرژی امضا کند، دولت آمریکا برای ادامه همکاری‌های اقتصادی دولت عراق با ایران معافیت صادر خواهد کرد.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا