سرخط خبرها

هیئتی از اقلیم کردستان برای حل و فصل پنج مسئله به بغداد می رود

اربیل برای عمل به تعهدات خود درباره فروش نفت و تحویل روزانه 250 هزار بشکه نفت به بغداد اعلام آمادگی کرده است.

میدل ایست نیوز: «جمال کوجر» رئیس فراکسیون اتحاد اسلامی کردستان در پارلمان ایالتی خبر داد که به زودی یک هیئت بلندپایه از کردستان برای حل و فصل اختلافات درباره پنج موضوع عازم بغداد خواهد شد.

او به «المدی» گفت که مسائلی که در این مذاکرات مطرح خواهد شد موضوع عوارض گمرکی و تعیین تکلیف وزیر دادگستری و انحلال استانداری نینوا و وضعیت استان کرکوک و از همه مهم تر مسئله فروش نفت و اجرای همه بندهای قانون بودجه 2019 است.

براساس بودجه 2019 عراق، دولت مرکزی موظف است که حقوق کارکنان دولتی کردستان را پرداخت کند و در عوض کردستان روزانه 250 هزار بشکه از صادرات نفت خود را در اختیار دولت عراق بگذارد.

وزارت نفت عراق اعلام کرده که با وجود پرداخت حقوق کارکنان دولت ایالتی، اقلیم کردستان به تعهدات خود در این باره عمل نکرده است.

کوجر گفت که نبود هیچ نماینده ای از کردها در کمیته بحران استان نینوا باعث شده که کردها درباره انحلال شورای استانداری نینوا موضع داشته باشند.

«احمد الصفار» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عراق نیز تأکید کرد که هدف از این تحرکات حل کامل اختلافاتی است که سال هاست میان دو طرف بلاتکلیف مانده است.

هفته گذشته هیئتی به ریاست «فؤاد حسین» وزیر دارایی عراق با سفر به اربیل مسائل مورد اختلاف را بررسی کرد.

«شروان میرزا قادر» دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عراق نیز گفت که اربیل آماده عمل به تعهدات خود در پرداخت روزانه 250 هزار بشکه نفت به بغداد است، اما باید دولت مرکزی تکلیف بدهی های اقلیم به شرکت های نفتی را معلوم کند.

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا