سیاسی

«پومپئو»: به عراقی ها اطلاعات بیشتری درباره تهدیدها دادم

وزیر امور خارجه امریکا در سفر غیرمنتظره خود به عراق با رئیس جمهور و نخست وزیر عراق دیدار کرد.

میدل ایست نیوز: «مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه امریکا ، شامگاه سه شنبه ۱۷ اردیبهشت در سفری غیر منتظره به بغداد، پایتخت عراق رفت و با «برهم صالح» رئیس جمهور عراق و همچنین در دیداری جداگانه با «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

پومپئو پس از اتمام سفر چند ساعته اش در هواپیمای حامل خود به خبرنگاران گفت که در دیدار با رئیس جمهور و نخست وزیر عراق بر اهمیت تضمین حمایت های لازم برای امریکایی ها در عراق تأکید کرده و مقامات عراقی نشان داده اند که از مسئولیت خود آگاه اند.

او افزود که این سفر را با توجه به «افزایش تحرکات» ایران انجام داده بدون آنکه اطلاعات بیشتری در این باره بدهد و تأکید کرد که «خواستیم به آنها اطلاعات بیشتری درباره تهدیدهای رو به افزایش بدهیم تا هر کاری از دستشان بر می آید برای حمایت نیروهای ما انجام دهند».

وزیر امور خارجه امریکا تأکید کرد که امریکا خواستار شکل گیری عراقی قدرتمند است که هیچ کس نتواند در امور داخلی آن دخالت کند و گفت: «نمی خواهیم کسی در کشورشان دخالت کند و حتما این دخالت نباید ازطریق حمله به کشوری دیگر درون عراق باشد».

او از عراق خواست که هرچه سریع تر برای تحت سلطه درآوردن نیروهای مسلح (حشد شعبی) اقدام کند چون این نیروها ثبات عراق را کاهش می دهد.

پومپئو همچنین از مذاکراتش با مقامات عراقی درباره نیازهای عراق به انرژی و زیرساخت به خصوص در بخش برق و نفت و گاز و سرعت بخشیدن به تلاش ها برای بهبود معیشت مردم با مقامات عراقی خبر داد.

همزمان پایگاه های خبری عراق به نقل از منابعی آگاه در دفتر رئیس جمهور عراق خبر دادند که برهم صالح در دیدار با پومپئو بر ضرورت معافیت عراق از تحریم ها علیه ایران و همچنین خودداری از تنش با ایران تأکید کرده است.

به گزارش رویترز، ساعتی پیش از سفر مایک پومپئو به عراق رسانه ها خبر داده بودند که وزیر امور خارجه آمریکا سفر خود به آلمان را به دلیل «مسائل امنیت بین المللی» لغو کرده است. قرار بود آقای پومپئو با صدر اعظم آلمان دیدار کند.

در حالی پومپئو به عراق سفر کرده است که طی روزهای اخیر تنش بین آمریکا و ایران تشدید شده است و مقام های آمریکایی می‌گویند نشانه هایی از «تهدید جدی» و اقدام احتمالی ایران و نیروهای نیابتی آن برای حمله احتمالی به نیروهای آمریکایی دریافت کرده‌اند و بر همین اساس ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های استراتژیک بی-۵۲ را به منطقه اعزام می‌کنند.

دولت عراق تا این لحظه هیچ توضیحی درباره مذاکرات انجام شده در این سفر نداده است.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا