اقتصادیسیاسی

نفت سوریه دست کیست؟/بی تفاوتی عجیب روس ها

سوریه از حدود یک ماه پیش با بحران شدید سوخت مواجه شده است.

میدل ایست نیوز: سلطه بر نفت در سوریه میان دو قدرت تأثیرگذار داخلی تقسیم می شود و با وجود پیشروی میدانی حکومت سوریه همچنان بیشتر چاه های نفت خارج از کنترل دولت سوریه است و این بحران نفت و بنزین در این کشور ایجاد کرده است.

منابع آگاه به «عربی 21» گفته اند که «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) که از حمایت امریکا برخوردارند 80 درصد چاه های نفت سوریه را در اختیار گرفته اند و دولت مرکزی سوریه فقط 20 درصد مناطق نفتی را در اختیار دارد.

به گفته این منابع چاه های نفت تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه حدود 600 هزار بشکه در روز نفت تولید می کنند.

این منابع گفته اند که نیروهای دموکراتیک سوریه نفت تولیدی این چاه ها را در مناطق تحت کنترل خود در شمال سوریه می فروشند.

«محمد جابر»، فعال سیاسی سوریه ای اهل حسکه می گوید که این حجم از چاه های نفت پیشتر در اختیار گروه تروریستی داعش بوده که اکنون به دست کردها افتاده است.

این در حالی است که دولت سوریه از یک ماه پیش دچار بحران شدید سوخت شده در حدی که تردد خودروها در دمشق و حلب با مشکل مواجه شده است.

پیش از این روزنامه «الوطن» وابسته به حکومت مرکزی سوریه تأکید کرده بود که این کشور به 4.5 میلیون لیتر بنزین و 6 میلیون لیتر گازوئیل نیاز دارد که هزینه ای حدود 8 میلیون دلار بر دست دولت می گذارد.

این روزنامه اصلی ترین علت کمبود سوخت در کشور را تحریم های امریکا دانسته است.

تولیدات نفتی مناطق تحت کنترل دولت سوریه معادل 24 هزار بشکه و بسیار کمتر از نیازهای داخلی این کشور است.

یک منبع رسانه ای از توافق تازه ای میان نیروهای دموکراتیک سوریه و حکومت مرکزی برای اتصال مجدد خط لوله ای در روستای قوریه در حومه شرقی دیرالزور میان دو طرف رودخانه فرات خبر داده اند که قرار است از میدان نفتی عمر تأمین شود.

این منبع رسانه ای که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرده که افزون بر این، حدود 80 تانکر حامل سوخت نیز در روزهای گذشته میان دو طرف تردد کرده است.

این منبع افزود که این توافقات میان کردها و حکومت بشار اسد در سال 2012 بسته شده است.

«اسامه القاضی» رئیس «گروه اقدام اقتصادی در سوریه» گفت که در عمل نفت سوریه از سال 2013 خارج از سلطه دولت مرکزی است و عجیب است که روس ها که حضور نظامی گسترده زمینی و هوایی در سوریه دارند حتی یک چاه نفت را هم آزاد نکرده اند.

به گفته القاضی وضعیت کنونی چاه های نفت نه به سود دولت سوریه است نه ایران نه روسیه و همه این ثروت نفتی در کنار میادین گازی در اختیار امریکاست.

منبع
عربی 21

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا