سرخط خبرهاسیاسی

رئیس شورای روابط بین الملل امریکا: نباید ایران را دست کم گرفت

دیپلمات ارشد سابق امریکا از چهار ابزار ایران برای مقابله با امریکا سخن گفت.

میدل ایست نیوز: «ریچارد هاس» دیپلمات بلندپایه سابق امریکایی و رئیس شورای روابط بین الملل امریکا، گفت که امریکا در پی تغییرات ریشه ای در ایران در حد تغییر نظام است.

او در مصاحبه با «فرید زکریا» در شبکه «سی ان ان» تأکید کرد که دولت امریکا به تنها چیزی که فکر می کند تغییر ریشه ای سیاست های ایران تا حد تغییر نظام است.

هاس افزود که آنچه هم اکنون شاهد آن هستیم این است که دولت امریکا به زعم خود می خواهد ایران را «له کند» و چه بسا هم بتواند به لحاظ اقتصادی فشار شدیدی بر ایران بیاورد اما حکومت ایران سرجایش خواهد ماند.

او تأکید کرد که «نباید از این نکته غافل شویم که ایران امکانات زیادی برای پاسخ دادن و عقب زدن ما دارد، الان از خروج از توافق هسته ای صحبت می کنند و چه بسا از عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی هم خارج شوند، آنها می توانند سراغ سربازان امریکایی در عراق بروند، درگیری ها در سوریه را شدت بخشند، ابزارهای زیادی دارند، چه سایبری چه نظامی چه دیپلماتیک و به نظر من نباید آنها را دست کم گرفت».

ریچارد هاس افزود که اگر دولت امریکا حاضر شود که برخی تحریم ها را بردارد و در عوض ایران وارد مذاکرات هسته ای تازه ای شود که شامل مسائل دیگر ازجمله فعالیت های موشکی ایران بشود «آن وقت اروپایی ها هم همراهی خواهند کرد و آن وقت است که یک کار دیپلماتیک کرده ای».

این اظهارات در حالی است که در چند روز گذشته ایالات متحده امریکا حضور نظامی خود را در منطقه افزایش داده و علت این افزایش را «مقابله با تهدیدهای ایران» اعلام کرده است.

منبع
سی ان ان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا