سیاسی

وزیر نفت عربستان: دو نفتکش سعودی هم هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفته‌اند

عربستان اعلام کرده که یکی از این نفتکش ها عازم ایالات متحده بوده است.

میدل ایست نیوز: «خالد الفالح»، وزیر نفت عربستان، در بیانیه‌ای که صبح ۲۳ اردیبهشت ماه در خبرگزاری رسمی کشورش منتشر شده، می‌گوید دو نفتکش سعودی نیز در «منطقه ویژه تجاری امارات متحده عربی» هدف «عملیات خرابکارانه» قرار گرفته‌اند.

به گفته الفالح این «عملیات خرابکارانه» در نزدیکی ساحل بندر فجیره و در زمانی رخ داده که نفتکش‌ها در حال عبور از منطقه و ورود به خلیج فارس بودند.

وزیر نفت عربستان گفته یکی از نفتکش‌ها قرار بود بارگیری و عازم ایالات متحده شود.

خالد الفالح تاکید کرده‌است که واقعه تلفات انسانی و زیست‌محیطی نداشته اما «خسارت‌های جدی به ساختار هر دو شناور زده است».

وزارت نفت عربستان می‌گوید «جامعه بین‌المللی وظیفه‌ای مشترک برای حفاظت از امنیت دریانوردی و تانکرهای نفتکش دارد تا پیامدهای چنین رخدادهایی بر بازار انرژی و خطراتی که برای اقتصاد جهانی ایجاد می‌کند، کاهش یابد».

امارات متحده عربی روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت اعلام کرده بود چهار کشتی تجاری در نزدیکی آب‌های بندر فجیره هدف «عملیات خرابکارانه خطرناک» قرار گرفته‌اند که البته تلفات جانی برجای نگذاشته‌است.

ساعاتی پیش از تآیید این وقایع، خبرگزاری‌های ایران به نقل از شبکه  «المیادین»  گزارش داده بودند که «انفجارهایی در هفت تا ده نفتکش در بندر فجیره رخ داده‌است».

خبرگزاری امارات وقوع انفجارها «داخل بندر» را تکذیب کرده است. خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز در پی گفت‌وگو با مقام‌های اماراتی و شاهدانی در محل گزارش داده که خبرها در مورد وقوع انفجارها داخل بندر فجیره «بی‌اساس» است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی بامداد دوشنبه ضمن «ابراز تاسف» با اشاره به «تاثیر منفی این حوادث بر سلامت کشتیرانی و امنیت عبور و مرور دریایی» در مورد آنچه «دسیسه بدخواهان برای برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه» توصیف کرده، هشدار داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از پایگاه دریایی پنجم آمریکا در منطقه که مقر اصلی آن در بحرین است، می‌گوید این پایگاه از گزارش امارات متحده مطلع است اما توضیح در مورد آن را به خود امارات محول کرده‌ است.

این وقایع در حالی رخ داده که تنش‌ها بین ایران و آمریکا رو به فزونی گذاشته و ایالات متحده اقدام به اعزام ناو هواپیمابر و بمب‌افکن به منطقه کرده‌است.

منبع
رادیو فردا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا