سیاسی

پیام آیت الله سیستانی به سران سیاسی عراق درباره تنش میان ایران و امریکا

یک منبع آگاه خبر داد که «عبدالهادی الحکیم» پیامی را ازجانب مرجعیت اعلای شیعه به رؤسای جمهور و دولت و مجلس ابلاغ کرده است.

میدل ایست نیوز: دیدار ناگهانی «عبدالهادی الحکیم»، نماینده سابق مجلس عراق که به عنوان رابط مرجعیت شیعه با سیاستمداران عراقی شناخته می شود با رهبران سیاسی عراق باعث گمانه زنی های بسیاری در فضای سیاسی این کشور شده است.

هفته گذشته عبدالهادی الحکیم به ترتیب با نخست وزیر و رئیس جمهور و رئیس مجلس عراق دیدار کرد و این دیدارها به صورت رسمی اعلام شد هرچند درباره موضوعات مورد بحث در آن و علت چنین دیداری چیزی گفته نشد.

منابع سیاسی بلندپایه در بغداد خبر داده اند که عبدالهادی الحکیم حامل پیامی بسیار مهم ازجانب آیت الله سیستانی مرجعیت اعلای شیعه در نجف اشرف به مقامات عالی سیاسی عراق بوده و مهم تر از همه پیامی بوده که به «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق ابلاغ شده است.

نارضایتی آیت الله از عملکرد عبدالمهدی

یکی از سران ائتلاف «اصلاح و سازندگی» گفت که الحکیم در دیدار خود با عبدالمهدی پیام مرجعیت را به وی ابلاغ کرده که در آن مرجعیت از نخست وزیر عراق خواسته که در تصمیم گیری ها قاطعیت و شدت عمل بیشتری نشان دهد و دربرابر فشار احزاب نرمش نشان ندهد.

هشدار به عراقی ها بر سر تنش ایران و امریکا

او افزوده که بخش دیگر این پیغام درباره تنش جاری میان ایران و امریکا بوده که آیت الله سیستانی به نخست وزیر تأکید کرده که نباید ترکش های این نزاع به عراق برسد چون ملت عراق واقعا خسته شده و هیچ مشکل امنیتی دیگری را نمی پذیرد.

این منبع تأکید کرده که پیغام مرجعیت به گوش سران گروه های مسلح نزدیک به ایران یا همان گروه های حشد الشعبی نیز رسیده اما معلوم نیست تا چه حد به آن پایبندی نشان دهند.

به گفته این منبع در دیدار الحکیم با نخست وزیر عراق نارضایتی آیت الله سیستانی از عملکرد دولت در برخی زمینه ها ازجمله مسئله خدمات به عبدالمهدی ابلاغ شده و موضوع فشارهای برخی گروه های سیاسی بر مرجعیت برای جلب موافقت وی با برکناری نخست وزیر نیز بررسی شده و نخست وزیر خواستار ادامه حمایت مرجعیت از خود شده است.

به نظر می آید که پیام های ابلاغ شده به سران سیاسی عراق ازجانب عبدالهادی الحکیم محتوای واحدی داشته است.

«فتاح الشیخ» از سران ائتلاف دولت قانون نیز به «العربی الجدید» تأکید کرد که عبدالهادی الحکیم پیغامی ازجانب مرجعیت به همراه داشته که محتوای آن لزوم خودداری عراق از ورود به نزاع ایران و امریکا و حفظ سیاست تعادل در عراق بوده است.

«جاسم البخاتی» نماینده جریان حکمت ملی عراق نیز محتوای پیام مرجعیت را نارضایتی آیت الله سیستانی از قوای مقننه و مجریه در اختلافات مربوط به تکمیل کابینه و تأثیر آن بر عملکرد مجلس و دولت دانسته است.

عبدالهادی الحکیم پیشتر در چند دوره نماینده مجلس عراق بود اما هم اکنون از فعالیت سیاسی کناره گرفته و سفرهایش به بغداد و دیدارش با مقامات بلندپایه سیاسی همواره به معنای ابلاغ پیام ازجانب مرجعیت دانسته شده است.

همچنین بخوانید:

موضع آیت الله سیستانی نسبت به سیاست چیست؟

سید جواد خویی: مکتب نجف از سیاستمداران شیعه ناراحت است

موضع آیت الله سیستانی نسبت به سیاست چیست؟

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا