دیدگاهسیاسی

تنش ایران و امریکا؛ مواضع مختلف مردم عراق در قبال آن

یکی از نویسندگان عراقی که خود را نزدیک به فضا و رویکرد مرجعیت معرفی کرده است، طی یادداشتی در کانالی تلگرامی نسبت به مواضع مختلف در عراق در قبال بحران موجود میان ایران و امریکا به اظهار نظر پرداخته است.

میدل ایست نیوز:یکی از نویسندگان عراقی که خود را نزدیک به فضا و رویکرد مرجعیت معرفی کرده است، طی یادداشتی در کانالی تلگرامی نسبت به مواضع مختلف در عراق در قبال بحران موجود میان ایران و امریکا به اظهار نظر پرداخته است که در ادامه باهم می خوانیم:

برخی اظهارنظرها را از اینجا و آنجا در مورد تنش‌ موجود میان ایران -که خداوند محفوظش دارد- و ایالات متحده به رهبری ترامپ دیوانه می‌شنوم!

دوست دارم چند نکته را در این خصوص ذکر کنم:

۱. هیچ شک و گمانی نیست که ما مخالف با هر گونه تعدی علیه همسایه خود، کشور ایران هستیم که پیوندهای مختلفی با یکدیگر داریم. احساسات ما و دعای خیر ما همواره در حق ایران و نفرین ما علیه ترامپ و حامیانش خواد بود.

۲ در مورد موضع نظامی مردم عراق باید بگویم که ما در این زمینه پیرو نظر نجف اشرف هستیم (که رهبری ایران دقت، تجربه و حکمت ایشان را ده‌ها بار و در بالاترین سطوح مورد تمجید قرار داده است) چراکه مرجعیت حجت بین ما و و امام زمان‌مان (عج) است و اگر برخیزد ما نیز بر می‌خیزیم و اگر بنشیند ما نیز می‌نشینیم و ما فتواهایی که در فیسبوک منتشر می‌شود را به پشیزی هم نمی‌خریم؛ چرا که این مسئله، مساله دنیا و آخرت است و با جان مردم در ارتباط است.

۳. در مورد موضع دولتی نیز ما از دولت عراق می‌خواهیم که منافع کشور و ملت را در نظر بگیرد؛ همانند کاری که جمهوری اسلامی ایران در هنگام انتفاضه شعبانیه سال ۱۹۹۱ میلادی کرد، در آن هنگام ایران برای یاری رساندن به شیعیان علیه صدام ملعون مداخله نکرد و صدام آنها را تنها یافت و گوش تا گوش سرشان را برید… شاید کسانی باشند که همسایه ما، ایران را به این دلیل در این موضعگیری معذور بدانند که اگر مداخله می‌کرد، ایالات متحده آمریکا به ایران حمله می‌‌کرد، بنابراین رهبری ایران منافع کشور و مردم خود را بر مداخله در امور عراق و یاری رساندن به شیعیان این کشور در آن هنگام ترجیح داد، این امر تنها محدود به ایران نیست، بلکه تمامی کشورهایی که منافع خود را در اولویت قرار می‌دهند اینگونه موضع گیری می‌کنند.

۴ همچنین افرادی که در فیسبوک فتوای جهاد می‌دهند، خودشان می‌توانند از تاریکی شب استفاده کرده و به ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس بروند و آنچه را که دوست دارند، انجام دهند، پس اگر این کار را نکردند که نخواهند کرد، نسبت به ایجاد شکاف در میان جوانان شیعه برحذر باشند.

۵. این موضع من است و گمان می‌کنم که موضع اکثر مومنان در عراق نیز این گونه است. هرکس که با این موضع‌گیری همسو نیست، آزاد است و شاید توجیه شرعی برای موضع خود دست یافته باشد، پس دلیلی برای مجادله و اظهارنظر مخالف وجود ندارد، چرا که این یک اظهار موضع بوده و به منزله تحریک یا فتوی نیست که در مورد آنها مناقشه حاصل شود.

بر اساس آنچه گفته شد لزومی برای خائن دانستن دیگران و خارج کردن آنها از تشیع و در نتیجه تفرقه و دودستگی نیست.

ما از خداوند متعال می‌خواهیم که کشور و ملت ایران را از هر گزندی مصون بدارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا