سیاسی

با تروریستی دانستن «اخوان المسلمین»، آیا ترامپ در پی اعلام جنگ با اسلام سیاسی است؟

درج نام «اخوان المسلمین» در لیست گروه های تروریستی پیامدهای گسترده سیاسی در سطح محلی و منطقه ای خواهد داشت.

میدل ایست نیوز: کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که «دونالد ترامپ» در پی درج نام گروه «اخوان المسلمین» در لیست گروه های تروریستی است. این تصمیم در پی سفر اخیر «عبدالفتاح السیسی» به ایالات متحده گرفته شده است.

این موضوع در میان جمهوری خواهان امریکا سابقه دارد، اما به نظر می آید که فشارهای السیسی آن را در سیاهه برنامه های ترامپ به تعجیل انداخته است. پیش از این هم «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی که روابط نزدیکی با «جارد کوشنر» داماد ترامپ دارند فشارهایی در این باره اعمال کرده بودند.

این اقدام امریکا در حالی است که مدتی پیش نیز این کشور طی اقدامی بی سابقه «سپاه پاسداران ایران» را گروهی تروریستی اعلام کرد.

اخوان المسلمین یک سازمان نیست

گروه اخوان المسلمین از زمان تأسیس خود در مصر در 1928 تمرکز فعالیت هایش را بر آموزش و برنامه های اجتماعی نهاد و در آیین نامه های داخلی آن تا 1934 فعالیت مستقیم سیاسی ممنوع بود، زیرا ایدئولوژی آن درباره نحوه حکومتداری به نتیجه ای نرسیده بود. فعالیت اصلی اخوان تلاش برای حفظ نقش اسلام در جامعه و سیاسی بود.

امروزه شورای مدیریت بین المللی ای برای اخوان وجود ندارد و دوایر محلی بسیاری ذیل نام اخوان مشغول فعالیت هستند. این سازمان به صورت کلی در دهه 1960 فعالیت های خشونت آمیز را ممنوع اعلام کرد. در 1991، در پی حمله عراق به کویت، درون اخوان المسلمین برسر موضع گیری درباره این حمله اختلاف پیش آمد و این تا امروز مانع از آن شده که اخوان بتواند هیئتی بین المللی و منسجم و یکپارچه تشکیل دهد.

این وضعیت باعث شده که دفاتر اخوان بیشتر بر تصمیمات داخلی محلی تکیه کنند. مثلا اخوان المسلمین در کویت تمرکز خود را بر مسائل انتخاباتی و حقوقی و سلب تابعیت به علل سیاسی نهاده است که همه مسائلی کاملا مربوط به مسائل داخلی کویت است.

نیروهای جداشده از اخوان المسلمین همواره از آن به علت مشارکت در روند سیاسی و خودداری از دست زدن به فعالیت مسلحانه انتقاد کرده اند. اوج این انتقادات را در جزوه انتقادی «ایمن الظواهری» رهبر القاعده می توان دید.

دیکتاتورهای متحد ترامپ

همپیمانان ترامپ در منطقه اما همواره اخوان المسلمین را گروهی تروریستی دانسته اند. در سال 2013 دولت عبدالفتاح السیسی اخوان را گروهی تروریستی اعلام کرد. عربستان و امارات هم در 2014 همین کار را کردند. در همین راستا شورای روابط امریکایی ـ اسلامی و مرکز مطالعات اسلامی قرطبه در لندن نیز که وابسته به اخوان است مراکز تروریستی دانسته شد.

عجیب آن است که بحرین که چهارمین ضلع این کشورهاست همچنان به اخوان المسلمین آزادی فعالیت داده و تا سال 2013 ریاست نهاد اجتماعی وابسته به اخوان در بحرین را یکی از افراد خاندان «آل خلیفه» برعهده داشت. برای همین تروریستی دانستن اخوان برای حکومت بحرین که سال ها دربرابر فعالان محلی اخوان تسامح پیش گرفته مشکل ایجاد خواهد کرد. این خود شاهد دیگری بر فعالیت محلی گروه هایی وابسته به اخوان در کشورهای گوناگون است.

این نشان می دهد که فعالیت های گروه های وابسته به اخوان چنان رنگ و بوی بومی و محلی دارد که معلوم نیست ممنوع کردن آن تا چه حد عملی باشد. در نتیجه ممنوعیت اخوان به معنای محدود کردن ایدئولوژی آن خواهد بود که طبعا در امریکا خلاف قانون است.

برخی کارشناسان سیاسی معتقدند که تروریستی دانستن اخوان این پیغام را به مسلمانان می رساند که موضوع اعلام جنگ با هرگونه فعالیت اسلام سیاسی حتی درصورت غیر خشونت آمیز بودن آن است.

با گسترش تعریف «کمک به تروریسم» به ممنوعیت «مشورت کارشناسان»، تروریستی اعلام کردن اخوان مایه مشکلاتی برای چهره های آکادمیک و روزنامه نگاران مستقل خواهد بود.

با این همه روشن است که دولت ترامپ در این موضوع جدی است و این تا حد زیادی نتیجه تشویق مصر و عربستان و امارات است.

«نواف عبید» سفیر سابق عربستان در امریکا در مقاله ای که در «فارن پالیسی» منتشر شد تأکید کرد که روابط قطر با اخوان المسلمین خطرناک تر از روابطش با ایران است. «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات نیز اخوان المسلمین را «دروازه همه نوع افکار جهادی» دانست.

اما کسی که بیش از همه نگاهی منفی به اخوان المسلمین دارد محمد بن زاید است. این گروه با اطلاع از سرمایه سیاسی بالای اخوان المسلمین، در پی تبلیغات گسترده درباره ارتباط اخوان با تروریسم با هدف تغییر سیاست های محلی برآمدند. در حال حاضر گروه های وابسته به اخوان در الجزایر، بحرین، عراق، اردن، لبنان، کویت، مراکش، فلسطین، سودان، تونس، و ترکیه فعالیت سیاسی و نماینده در مجلس دارند.

پیامدهای گسترده

با اینکه این گروه فعالیت های محدود محلی دارند و فاقد ایدئولوژی جهانی یکپارچه ای هستند، تروریستی اعلام کردن اخوان المسلمین مشکلات سیاسی بزرگی به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه بسیاری از سران مصری اخوان به ترکیه پناه برده و با حزب عدالت و توسعه همکاری می کنند و چنین اقدامی به بدتر شدن روابط ترامپ و اردوغان خواهد انجامید.

روشن نیست که دولت ترامپ در تصمیم گیری در این باره تا چه حد از کارشناسان مشورت خواهد گرفت، اما تردیدی نیست که عملی شدن چنین تصمیمی پیامدهای گسترده منطقه ای و محلی خواهد داشت.

منبع
میدل ایست آی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا