سیاسی

انتقاد سخنگوی «نجباء» از نخست وزیر عراق بابت تحریم ها علیه ایران

«هاشم الموسوی» تأکید کرد که مواضع نخست وزیر علیه این تحریم ها «خجولانه» بوده است.

ميدل ایست نیوز: «هاشم الموسوی» سخنگوی رسمی جنبش «نجباء» از شاخه های اصلی نیروهای حشد الشعبی در سخنانی از نخست وزیر عراق بابت آنچه «تن دادن وی به تحریم ها علیه ایران و موضع ضعیف وی علیه این تحریم ها» خواند انتقاد کرد.

او که در یک مراسم بزرگداشت شهدای حشد که جنبش نجباء برگزار کرده بود سخنرانی می کرد با اشاره به جنگ عراق با تروریسم در زمانی که دیگر کشورها سکوت اختیار کرده بودند و «اعراب نظاره گر تجزیه عراق» مانده بودند، تأکید کرد که ایران تنها کشوری بود که به یاری عراق آمد و سلاح و پول و مشاوره به عراق داد و «خون مردانش با خون مجاهدان عراق» درآمیخت.

الموسوی خطاب به نخست وزیر عراق تأکید کرد که مواضع نخست وزیر درباره این تحریم ها و همراهی عراق با آن «خجولانه» بوده و گفت که عراق هیچ گاه از سیاست گرسنه نگه داشتن ملت ها حمایت نکرده و اکنون نیز نباید این کار را بکند.

سخنگوی نجباء افزود که این تحریم ها صادرشده از شورای امنیت نیست که تن ندادن به آن تبعاتی برای عراق داشته باشد و عراق باید آنها را نادیده بگیرد.

او پیشتر تأکید کرده بود که جنبش نجباء آمادگی لازم برای رویارویی با نیروهای امریکایی را دارد.

همزمان گروه نجباء و همچنین «عصائب اهل الحق» اعلام کردند که هیچ برنامه ای برای تهدید منافع آمریکا ندارند و گمانه زنی های جاری در باره نقش نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی برای انجام واکنش های متقابل به تحریکات آمریکا را منتفی اعلام کرده اند.

«نصر الشمری»، از سران گروه نجباء، در واکنش به گمانه زمانی جاری گفته است: «واشنگتن در پی آن است تا با بهانه های واهی عراق و منطقه را دستخوش جنجال و آشوب کند.»

این مسئول گروه شیعی نجباء در ادامه واکنش خود به شایعات جاری در باره تهدید منافع آمریکا در عراق این سوال را طرح می کند: «اگربیانیه ای در باره آمریکا منتشر شود آنها آنرا به عنوان تهدید تلقی می کنند اما اگر این کشور حمله ای نظامی انجام دهد آیا این مصداق تهدید قلمداد نمی شود؟»

از سوی دیگر «ليث العذاری»، یکی از رهبران عصائب اهل حق، گروه شیعی حامی ایران گمانه زنی های موجود را «تحریکات آمریکا» و «جنگ روانی» ایالات متحده در بحبوحه تنش با ایران ارزیابی کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا