اقتصادیسیاسی

چرا واکنش امارات به ماجرای نفتکش ها اینقدر محتاطانه است؟

امارات برخلاف عربستان ترجیح داد واکنش به این موضوع را به پس از تحقیقات لازم موکول کند.

میدل ایست نیوز: با اینکه امارات یکی از دشمنان اصلی ایران در رقابت برسر نفوذ در خاورمیانه است، واکنش این کشور به حمله به چند کشتی در آب های آزاد نزدیک به بندر فجیره امارات واکنشی حساب شده بود.

در حالی که متحد نزدیک امارات، یعنی عربستان سعودی سیلی از توئیت ها و اظهارات در متهم ساختن ایران در این حادثه منتشر کرد و در حادثه حمله پهپادهای انتحاری به خط لوله نفت در عربستان از متهم کردن فوری ایران ابا نداشت، اما امارات ترجیح داد که تعیین متهم این حوادث را به پس از تحقیقات لازم موکول کند.

امارات آرامش خود را حفظ کرد و کار را به تنش در «موقعیت دشوار» نکشاند.

این تفاوت بزرگ در واکنش های دو صادرکننده بزرگ نفت در جهان وجه دیگری از پیچیدگی شدید تعامل با ایران در منطقه است.

هم امارات و هم عربستان به شدت امریکا را تحت فشار قرار داده اند که کار را بر ایران سخت کند و هردو فرماندهی ائتلافی در یمن را برعهده دارند که هدف از آن به حاشیه راندن متحدان ایران در یمن است.

یک مقام آگاه در بخش نفت امارات در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا امارات در آغاز کار اعلام کرد کشتی های آسیب دیده کشتی های تجاری بوده اند و نه نفتکش، گفت: «گاهی باید دیپلماتیک رفتار کنیم، نمی توانیم اعتبار اقتصادمان را زیر سؤال ببریم، دیگران دنبال بر هم زدن اعتبار ما هستند».

اول بار وزیر نفت عربستان بود که اعلام کرد کشتی های آسیب دیده در امارات نفتکش بوده اند.

در اوج شدت گرفتن تنش ها میان ایران و امریکا، امارات می کوشد که میان تلاش هایش برای به انزوا کشیدن ایران با تأمین منافع اقتصادی خود در مقام یک مرکز مهم جذب گردشگر و سرمایه در خاورمیانه تعادل ایجاد کند.

یک دیپلمات غربی تأکید کرد که امارات احتیاط پیشه کرده چون نمی خواهد برای خودش دردسر درست کند.

یک دیپلمات غربی دیگر نیز تأکید کرد که «واکنش امارات عمل گرایانه تر و راهبردی تر بود، امارات چیزهای زیادی برای از دست دادن دارد».

به گفته دیپلمات های غربی امارات که اکثر ساکنانش از شهروندان خارجی اند در هدف با عربستان اشتراک دارد اما برخلاف این کشور اقتصادی با منابع متنوع دارد که آن را در نزاع های منطقه بسیار آسیب پذیر می کند.

درصورت هر تنشی امارت دبی که برخلاف ابوظبی از ثروت نفت برخوردار نیست بیشتری آسیب را خواهد داد. دبی از تحریم های عربستان و امارات علیه قطر و تحریم های امریکا علیه ایران آسیب جدی دید. ضمن اینکه آزادی ترابری دریایی برای مناطق آزادی مثل دبی موضوعی حیاتی است.

«استیون هرتوگ» استادیار دانشکده اقتصاد لندن تأکید کرد که این تنش ها برای ابوظبی خطر چندانی ندارد اما بر امنیت اقتصادی دبی تأثیر شدیدی دارد.

او پیش بینی کرد که حادثه نفت کش ها بر صنعت گردشگری و فعالیت های اقتصادی و بانکی تأثیر چندانی نگذارد چون اگر قرار باشد امارات دست به واکنشی بزند اوضاع این کشور به شدت متفاوت خواهد شد.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا