نگاه خاورمیانه

بغداد، ضروری ترین گزینه میزبانی گفت وگوهای منطقه ای

بغداد پایتختی است که غایب شدن و افولش سرتاسر خاورمیانه را به آتش کشید.

میدل ایست نیوز: «مشرق عباس»، تحلیلگر سیاسی عراقی با انتشار مقاله ای بر نقش واسطه عراق برای حل نزاع ها در منطقه تأکید کرد.

در این مقاله که در پایگاه «الحره» منتشر شده آمده که کشورهای درگیر در منطقه و همچنین امریکا و دیگر کشورهایی که در رویارویی رو به افزایش در خاورمیانه دست دارند، اگر صادقانه در پی حل بحران ها هستند، باید بغداد را به عنوان مرکز راه اندازی گفت وگوها تبدیل کنند. این نه یک پیشنهاد احساساتی که احتمالا تنها چارچوب منطقی موجود برای رسیدن به راه حلی فراگیر است که امنیت و صلح بین المللی را تضمین می کند.

اینکه بغداد فاصله زیادی دارد تا به کشوری «سازنده سیاست های بین المللی» تبدیل شود و اینکه همچنان در موضع گیری هایش قاطعیت نشان نمی دهد و اینکه در دو دهه گذشته میدانی بوده که اطراف درگیر بحران هایشان و سرریز قدرتشان را به آن صادر می کرده اند همه و همه باعث می شود که سیاستمداران کنونی عراق را در جایگاه واسطه و یابنده راه حل نبینیم.

اما از نگاهی واقع بینانه تر همه این عوامل باعث می شود بغداد کلید راه حل در منطقه را دردست داشته باشند و برای طرف های درگیر اهمیت نمادین پیدا کند.

اول از همه اینکه حمله به عراق در سال 2003 کانون اصلی همه تنش های بعدی در خاورمیانه بود. البته خاورمیانه از پیش از آن مسائل و تنش های زیادی داشت اما غایب شدن بغداد از صحنه وزن کشی های تازه ای را وارد کرد در حدی که کار چند پایتخت منطقه به آستانه درگیری مستقیم کشید.

از آنجا که حضور امریکا در عراق با بهانه نزاع ها و اصطکاک های منطقه ای بوده، واشنگتن امروز بیش از هر زمان باید به فکر مشخص کردن جایگاه عراق در چاله های منطقه باشد. امریکا پس از مدت ها تردید با پیدایش داعش فهمید که ضعف عراق خطرناک تر از قدرت آن است و در این راستا باید معیارهای تازه ای بیابد تا مشکل غیاب عراق را از صحنه تعادل منطقه ای حل کند زیرا این غیاب تهدیدی جدی و وجودی برای همه منطقه است.

راه حل دائم برای منطقه باید مبتنی بر نگاهی راهبردی باشد. مشکل منطقه فقط دخالت ایران در کشورهای همسایه اش نیست، بلکه دخالت همه کشورهای منطقه در امور همسایگانش است. باید به تعریفی دقیق از «دخالت» رسید و تکلیف هرگونه حمایت نظامی یا سیاسی یا اقتصادی یا رسانه ای از هر گروه و دسته و جریان و جنبش سیاسی و نظامی در کشور دیگر را با اهداف گوناگون آن تعین کرد.

تردیدی نیست که نمی توان چنین دخالت هایی را کاملا مهار کرد اما همین که همه کشورها درباره این مفهوم متقاعد شوند دستاوردی بزرگ برای همه خواهد بود.

نبود بغداد در منطقه و تبدیل آن به پذیرنده منفعل پیامدهای نزاع ها در منطقه هیچ کمکی به تولید صلح دائمی نمی کند بلکه باید همه کشورهای منطقه به این نتیجه برسند که عراق باید نقش منطقه ای خود را بازیابد تا عملا به ثبات منطقه کمک کند.

برای همین است که تبدیل بغداد به میدان گفت وگوهای منطقه ای به عراق دربرابر نفوذ خارجی استقلال می دهد و می تواند امکانات ساخت حکومتی مقتدر را در این کشور بدهد.

آری، بغداد پایتختی است که غایب شدن و افولش سرتاسر خاورمیانه را به آتش کشید. همین پایتخت است که باید میزبان هرگونه گفت وگوی منطقه ای یا بین المللی برای حل بحران های خاورمیانه باشد. پایتختی که برآمدن دوباره اش کلید حل بسیاری از بحران های منطقه است.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا