سیاسی

سفارت امریکا دو گروه را مظنون اصلی حمله هفته گذشته می داند

به گفته یک مقام آگاه سفارت امریکا اعلام کرده که ثابت شدن اتهامات برخی افراد این گردان ها را مانند «تروریست های القاعده» بازداشت می کنند.

ميدل ایست نیوز: یک مقام بلندپایه امنیتی عراق خبر داد که سفارت امریکا در بغداد دو گردان از نیروهای «حشد الشعبی» را مظنون اصلی حمله هفته گذشته به پیرامون سفارت امریکا در بغداد می داند.

این مقام بلندپایه به «الشرق الاوسط» گفته که مظنونان اصلی این عملیات از نظر سفارت امریکا «کتائب سید الشهداء» و «کتائب امام علی» هستند و امریکایی ها این موضوع را به مقامات عراقی نیز اطلاع داده اند.

به گفته این مقام، امریکایی ها به مقامات عراقی تأکید کرده اند که اگر این موضوع ثابت شود افرادی از این گردان ها را بازداشت خواهند کرد و پرونده از نظر آنها با دستگیری تروریست های «القاعده» در یمن و دیگر نقاط تفاوتی ندارد.

این منبع در توضیح این خبر گفته که نیروهای مسلح حشد الشعبی در عراق به سه دسته تقسیم می شوند: دسته نخست گروهی که روابط خوبی با ایران ندارند، مانند «سرایا سلام» وابسته به جریان صدر؛ دوم دسته ای که روابط بسیار نزدیکی با ایران دارند، مانند سازمان بدر و «عصائب اهل حق» که تا کنون تلاش کرده اند درگیر نزاع ایران و امریکا نشوند؛ و سوم گروه های ناشناخته ای که در پارلمان عراق نیز نماینده ندارند و وارد فعالیت سیاسی نشده اند و این گروه ممکن است خود را وارد نزاع ایران و امریکا کنند.

«هشام الهاشمی» کارشناس امور گروه های مسلح عراق درباره اینکه چرا گروه های حشد الشعبی متحد ایران در نزاع اخیر ایران و امریکا سکوت پیشه کرده اند گفت که احتمالا این سکوت نتیجه «رهنمود رهبر ایران مبنی بر «نه جنگ نه مذاکره» با امریکاست.

به گفته الهاشمی نیروهای نزدیک به ایران مانند عصائب و بدر به آرامش و عقلانیت و خودداری از ایجاد تنش گرایش پیدا کرده و این نکته مثبتی است و همه باید تلاش کنند که عراق درگیر جنگی که هیچ دستاوردی برایش نخواهد داشت نشود.

هفته گذشته (19 مه) یک راکت به نزدیکی سفارت امریکا در بغداد پرتاب شد که تلفاتی نداشت. ساعاتی پس از این حادثه «سید مقتدی صدر» و «هادی العامری» با صدور بیانیه هایی نسبت به هرگونه تلاش برای درگیر کردن عراق در نزاع ایران و امریکا هشدار دادند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا