دیدگاهسیاسی

درگیری امریکا با ایران؛ نقش گروه‌های شیعی در آن

«پاتریک کوبرن»، روزنامه‌نگار پیشکسوت حوزه خاورمیانه در یادداشتی به واکاوی درگیری احتمالی ایران و امریکا و نقش گروه‌های شیعی در این درگیری پرداخته است.

میدل ایست نیوز: روزنامه میدل ایست آی در یادداشتی به قلم «پاتریک کوبرن»، روزنامه‌نگار پیشکسوت حوزه خاورمیانه نوشت که ایالات متحده امریکا بار دیگر درباره درگیری موجود در خاورمیانه دچار سوء برداشت شده است و این امر واشنگتن را در معرض رویارویی با گروه‌های شیعی عراقی و لبنانی قرار می دهد.

کوبرن در ادامه می نویسد: تنش موجود میان ایالات متحده امریکا و ایران در حال افزایش است اما به نظر می رسد که واشنگتن همان اشتباهی را مرتکب شود که که چهل سال پیش به هنگام سرنگونی نظام شاه مرتکب آن شد، این اشتباه، امریکا را وارد درگیری میان شیعیان و اهل سنت می کند.

وی افزود: ایالات متحده امریکا و هم‌پیمانانش همواره توان دشمنانشان را در این درگیری نادیده می گیرند و این امر در نهایت به خسارت واشنگتن و متحدانش منتهی می شود.

نویسنده در ادامه نوشت: «آنچه در جریان حمله به لبنان در سال 1982 میلادی روی داد و انفجار پایگاه نظامی امریکا در بیروت که به کشته شدن 241 سرباز و کارمند منجر شد، از جمله این خسارت هاست، در جنگ ایران و عراق، غرب و کشورهای سنی از صدام حسین حمایت کرد اما این درگیری در نهایت به سود هیچ یک از طرف‌ها یکسره نشد.

وی افزود: تلاش‌های بریتانیا و ایالات متحده امریکا برای تبدیل عراق به کشوری مخالف با ایران، با شکست مواجهه شد همچنین تلاش‌های غرب و کشورهایی مانند عربستان،قطر و ترکیه برای سرنگون ساختن دولت بشار اسد در سوریه ناکام ماند زیرا این کشور مورد حمایت ایران بود.

کوبرن در پایان نوشت: «همین شیوه اکنون به خاطر همان دلایلی که ذکر شد، در حال تکرار شدن و رویارویی با شکست است. ایالات متحده امریکا و متحدانش در مواجهه با ایران تنها با این کشور درگیر نیستند بلکه با گروه‌های شیعی در همه کشورهای خاورمیانه از جمله عراق و لبنان رو در رو خواهند شد، انتخاب این گزینه برای امریکا درست نخواهد بود.»

وی در ادامه گفت: «دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا برای اعمال فشار بر ایران از حربه تحریم‌های اقتصادی سود می جوید اما در مقابل «جان بولتن»، مشاور امنیت ملی امریکا و «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه این کشور به روی آوردن به گزینه جنگ گرایش بیشتری دارند و در همین راستا امریکا حزب الله لبنان و گروه‌های شیعی عراق را ابزارها و اهرم‌های ایران معرفی می کند.»

کوبرن در پایان نوشت: «وفاداری و تعهد به دولت در کشورهای خاورمیانه در مقایسه با وفاداری به گروه دینی در مرتبه ضعیف تری قرار دارد مانند طائفه علوی که خاندان بشار اسد بدان منتسب هستند، از این رو مردم تا پای جان برای دفاع از گروه دینی که به آن وابسته هستند، می جنگند اما برای کشوری که گذرنامه آن را در جیب دارند، این کار را نمی کنند.»

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا