سیاسی

هشدار روزنامه روسیه ای به سلطه ایران بر بندر بانیاس سوریه

یک روزنامه روسیه ای با انتشار گزارشی نسبت به تلاش ایران برای تبدیل بندر بانیاس به بندری نظامی هشدار داده است.

میدل ایست نیوز: روزنامه روسیه ای «نیزاویسیمایا گازتا» با انتشار گزارشی تأکید کرد که ایران در حال ساخت بندری نظامی در نزدیکی پایگاه های روسیه ای موجود در سوریه است.

در این گزارش که «الجزیره» آن را به عربی ترجمه کرده آمده که در پنجم ماه جاری میلادی یک نفتکش ایرانی در بندر بانیاس سوریه رصد شده و احتمال دارد که این بندر ساحلی به هدفی نظامی برای ایران در آینده تبدیل شود.

این گزارش هشدار داده که ساخت پایگاه نظامی ایرانی در نزدیکی پایگاه های روسیه در طرطوس و حمیمیم پیامدهای طولانی مدتی خواهد داشت و افزوده که اهداف استراتژیک ایران و روسیه نشان دهنده عمق اختلافات آنها با یکدیگر است.

نویسنده این گزارش به نقل از منبعی دیپلماتیک که نخواسته نامش فاش شود خبر داده که فعالیت های ایران در بانیاس باعث بی ثباتی نه فقط در منطقه که در سرتاسر خاورمیانه می شود و چه بسا بر نیروهایی که در پی ایجاد ثبات در منطقه هستند نیز تأثیر بگذارد.

این گزارش تأکید کرده که باید نسبت به اتفاقاتی که در بانیاس می گذرد هوشیار بود چون چه بسا بعدتر به پایگاه نظامی ایران بر سواحل مدیترانه تبدیل شود و افزوده که نفتکش ایرانی در 5 مه در حالی شناسایی شد که در بندر بانیاس سوریه پهلو گرفته بود.

براساس این گزارش این کشتی با پرچم ایران به سمت ترکیه راه افتاده بود اما در میانه راه مکان یاب های خود را از کار انداخت و به مقصدی نامعلوم رفت و 130 هزار تن نفت ایرانی را که خرید و فروش آن ازسوی امریکا ممنوع شده حمل می کرده است.

نویسنده گزارش این روزنامه روسیه ای تأکید کرده که این اولین باری نیست که قصد ایران برای ساخت بندر یا پایگاه نظامی در سواحل سوریه آشکار می شود، پیش از این نیز دمشق و تهران توافق کرده بودند که بندر حاویات در استان لاذقیه به کارشناسان ایرانی واگذار شود و اگر همه چیز به نحو کنونی پیش رود در اکتبر 2019 با پایان قرارداد کنونی اجاره بندر ایرانی ها بندر تجاری اصلی سوریه را در اختیار خواهند گرفت.

براساس این گزارش، دستیابی ایران به دریای مدیترانه مانع از سلطه اقتصادی روسیه بر مناطق ساحلی سوریه می شود و برای روسیه خطرهای امنیتی نیز دارد.

این گزارش تأکید کرده که روسیه به این مسائل آگاه است اما دشوار بتوان سوریه را به متوقف کردن روابط نزدیکش با ایران وادار کرد، به خصوص که نیروهای ایرانی و متحدان شیعه آنها در عراق و لبنان تأثیر سرنوشت سازی در حفظ حکومت سوریه بر عهده داشتند.

همچنین بخوانید :

کرملین خشمگین از واگذاری بندر لاذقیه به ایران + سند

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا