سرخط خبرها

سفارت تهران در بغداد: ایران از عراق خواستار میانجیگری با آمریکا نشده است

معاون سفیر ایران در عراق خاطر نشان کرد که ظریف در جریان سفر به بغداد از مسئولان عراقی نخواسته است که مداخله کنند تا دریچه گفت‌وگو را بین تهران واشنگتن باز کند.

سفارت جمهوری اسلامی به اخبار مربوط به تلاش عراق برای میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن واکنش نشان داد.

موسی طباطبایی، معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق تأکید کرد: «مواضع اخیر دولت و ملت عراق در قبال ایران، حسن نیت زیادی از این ملت را ثابت کرد؛ خصوصا پس اینکه ملت ایران در معرض محاصرانه ظالمانه ایالات متحده آمریکا قرار گرفت.»

پایگاه خبری «المسله» عراق به نقل از طباطبائی گزارش داد که این محاصره، معلول تحریم‌های اقتصادی است و این تحریم‌ها نیز به خاطر «حمایت ایران از ملتهای منطقه به ویژه [ملتهای] مظلوم مانند ملت فلسطین و مسئله آن است که بخشی از اصول ایران است.»

وی هدف سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق را عملیاتی کردن معاهداتی عنوان کرد که در جریان سفر «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به عراق منعقد شد و همچنین معاهداتی که در جریان سفر «عادل عبدالمهدی، برهم صالح و محمد الحلبوسی» نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس پارلمان عراق به ایران منعقد شد.

معاون سفیر ایران در عراق خاطر نشان کرد که ظریف در جریان سفر به بغداد از مسئولان عراقی نخواسته است که مداخله کنند تا دریچه گفت‌وگو را بین تهران واشنگتن باز کند.

وی با اشاره به اینکه اگر آمریکا به توافق هسته‌ای بازگردد، امکان گفت‌وگوی تهران و واشنگتن وجود دارد، خروج آمریکا از این توافق را بدون هیچ منطقی عنوان و شروط آمریکا برای ایران را ظالمانه توصیف کرد.

طباطبائی با بیان اینکه ایران هیچ گاه این شروط را نخواهد پذیرفت، خاطر نشان کرد که این مسئله چهره واقعی آمریکا را نشان داد.

این دیپلمات ایرانی همچنین گفت: «هر چه رخ داده است، برنامه‌ریزی صهیونیستها علیه ملتهای منطقه است تا عله یکدیگر باشند و در نتیجه اسرائیل از این وضعیت منتفع شود».

وی با بیان اینکه ایران در مسائل سایر کشورها مداخله نمی‌کند، اظهار داشت که تهران بنا به درخواست دولتهای رسمی مانند عراق و سوریه، در مبارزه با تروریسم، از این کشورها حمایت می‌کند.

طباطبائی با اشاره به پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه و مداخله این کشور در امور سایر کشورها، خاطر نشان کرد که هدف ایران بهبود روابط خود با کشورهای منطقه بوده است و رئیس جمهوری و وزیر خارجه نیز این مسئله را رسما و به صورت علنی اعلام کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا