دیدگاهسیاسی

چالش‌های تصمیم دولت عراق برای تسلیح عشایر نینوی

تصمیم دولت عراق برای تسلیح 50 روستای دور افتاده استان نینوی واکنش‌های متفاوت و گاه ضد و نقیضی را در میان گروه‌های مختلف عراقی به همراه داشته است.

میدل ایست نیوز: تصمیم مقامات عراقی برای تسلیح برخی از عشایر مناطق آزاد شده از چنگال گروه تروریستی داعش به نگرانی گروه‌های زیرمجموعه حشدالشعبی دامن زده است، این گروه‌ها معتقدند که اقدام مذکور مشکلاتی را برای امنیت این مناطق به بار خواهد آورد، برخی از سیاستمداران نیز از تکرار تجربه پیوستن شماری از عناصر عشایری به گروه تروریستی داعش ابراز نگرانی کردند.

در همین حال منابع سیاسی عراقی اعلام کردند که امریکا از تسلیح عشایر با این شرط که با موافقت مقامات رسمی عراقی همراه باشد، حمایت می کند.

این در حالی است که مقامات عراقی چندی پیش تصمیم گرفتند 50 روستای دور افتاده در نزدیکی مرز عراق با سوریه در غرب استان موصل را مسلح کنند تا با حملات احتمالی گروه تروریستی داعش مقابله کنند.

در همین پیوند، «یحیی المحمدی»، نماینده استان الانبار در پارلمان عراق در گفت‌وگو با روزنامه العربی الجدید تصریح کرد:«من تسلیح عشایر را با هدف دفع خطرات گروه‌های تروریستی تایید می کنم زیرا این امر می تواند در پشتیبانی از ارتش تاثیرگذار باشد اما نباید تسلیح عشایر در چارچوبی گسترده انجام شود، عشایر می توانند در مناطق مشخصی برای مبارزه با هسته‌های خفته داعش نقش‌آفرین باشند.»

در این میان، مسئول محلی بلندپایه استان الانبار بر حمایت امریکا از مساله تسلیح عشایر تاکید و در گفت‌وگو با العربی الجدید اظهار داشت:« در پایگاه عین الاسد که نیروهای امریکایی در آن حضور دارند، اخیرا شاهد نشستی میان مقامات امریکایی و رهبران قبائل تاثیرگذار بودیم که در آن وعده کمک تسلیحاتی به آنان داده شد.»

وی افزود: اغلب عشایر عراقی از این اقدام استقبال می کند اما برخی نیز از احتمال درگیر ساختن این قبائل با گروه‌های وابسته به حشدالشعبی نگران هستند.

از سویی دیگر، «محما خلیل»، فرماندار شهر سنجار در استان نینوی که از رهبران حزب دمکرات کردستان است، نسبت به تصمیم دولتمردان عراقی برای توزیع سلاح میان عشایر عرب این استان اظهار تعجب کرد و در بیانیه‌ای تاکید کرد که این اقدام موجب نگرانی و هراس مردم می شود به ویژه آنکه تنها قومیت خاصی تسلیح خواهند شد، این امر که مخالف قانون اساسی است منجر به تحریک دیگر مناطق می شود.

نگرانی از تسلیح عشایر تنها به مقامات محلی شهر سنجار محدود نمی شود بلکه رهبران حشدالشعبی نیز نسبت به این اقدام به دیده شک و تردید می نگرند.

یکی از رهبران حشدالشعبی در محور شمالی با بیان اینکه تسلیح عشایر به مثابه شمشیری دو لبه است، اظهار داشت:«پرسش‌‌هایی درباره زمانبندی این اقدام با درخواست‌ها برای خروج حشد از نینوی و مناطق دیگر و همچنین با توجه به تحرکات نیروهای امریکایی در پایگاه عین الاسد وجود دارد.»

وی افزود:«رهبران حشدالشعبی به اطلاعاتی درخصوص حمایت امریکا از تسلیح عشایر دست یافته‌اند که واشنگتن می تواند در صورت درگیری احتمالی با تهران، از این عشایر برای اعمال فشار بر گروه‌های نزدیک به ایران استفاده کند.»

در همین چارچوب، «النصر الشمری»، معاون دبیرکل جنبش نجبا با بیان اینکه این جنبش اجازه نخواهد داد شمار پایگاه‌های امریکا در عراق افزایش یابد، تصریح کرد:«18 پایگاه نظامی امریکایی در شمال و غرب عراق وجود دارد و گروه‌های مقاومت با حضور امریکایی‌ها در عراق مخالف هستند.

وی در پایان از پارلمان عراق خواست برای صیانت از حاکمیت کشور در برابر فتنه‌انگیزی‌ها و مشکل‌پراکنی‌ها، قانون اخراج نظامیان امریکایی از عراق را تصویب کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا