اجتماعیدیدگاه

گذرنامه عراقی چه وقت معتبر می شود؟

گذرنامه عراقی در طول سال های گذشته تا اندازه بسیاری کاهش اعتبار داشته است و دولت این کشور باید با پیگیری طرح ها و اقدامات مناسب این اعتبار از دست رفته را بازگرداند.

میدل ایست نیوز: نهادها، سازمان ها و پایگاه های بسیاری در دنیا وجود دارد که در حوزه ارزش گذاری یا ارائه آمارهای جهانی در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره فعالیت می کنند. این آمارها توانسته است توجه گسترده دولت ها، رسانه ها یا سایر نهادها را به خود معطوف کند که از جمله پایگاه های فعال در این زمینه می توان به «پاسپورت ایندکس» اشاره کرد.

به نقل از «الاخبار»، «رائد الهاشمی» در گزارشی نوشت که پاسپورت ایندکس یک پایگاه جهانی است که سالانه در خصوص رتبه گذرنامه ها در جهان یک دسته بندی از نظر اهمیت و اعتبار ارائه می دهد. این پایگاه در دسته بندی خود به چند فاکتور تکیه می کند؛ از جمله تعداد کشورهایی که دارنده گذرنامه می تواند بدون در دست داشتن ویزا به آنها سفر کند، یا اینکه در لحظه رسیدن به فرودگاه روادید خود را دریافت کند، یا اینکه به صورت الکترونیکی امکان تهیه ویزای خود را داشته باشد.

همچنین می توان نتایج ارائه شده از سوی این پایگاه را یکی از معیارهای دقیق و مهم برای ارزش گذاری عملکرد دولت ها در جهان به حساب آورد. زیرا رتبه گذرنامه در لیست پاسپورت ایندکس نشانگر میزان توجه دولت ها به شهروندان خود و نیز اعتبار آنان در جهان است. این دسته بندی مشخص می کند که شهروندان یک کشور با سفر به اماکن مختلف دنیا از چه امتیازاتی برخوردار خواهند شد و نیز نشان دهنده دستاوردها و تلاش های دولت ها در تمام زمینه ها است که در عین حال بر رتبه بندی گذرنامه ها در لیست پاسپورت ایندکس تأثیر می گذارد.

نویسنده می گوید که هر ساله نتایج منتشر شده از سوی این پایگاه را پیگیری می کند. اما هربار با تأسف شدید عراق را در رتبه های پایین این دسته بندی می یابد. وی می نویسد که این کشور در سال 2018 میلادی در رتبه ما قبل آخر قرار داشت و گذرنامه افغانستان پس از آن بود که به شهروندان خود اجازه سفر به تنها 5 کشور را بدون ویزا می داد.

این در حالی است که گذرنامه اماراتی با صعود 5 پله ای از جایگاه نهم به چهارم در دنیا به دارندگان گذرنامه اماراتی این اجازه را می دهد که بدون در اختیار داشتن ویزا به 162 کشور دنیا سفر کنند. موضوعی که در پی آن سایت رسمی دولت امارات این دستاورد را به شهروندان خود تبریک گفت.

بر اساس رتبه بندی جدید سنگاپور همچنان در صدر لیست کشورهایی قرار دارد که از معتبر ترین پاسپورت ها برخوردارند و آلمان نیز در کنار این کشور در همین رتبه قرار دارد. پس از آنها دانمارک، سوئد، و نه کشور دیگر در رتبه دوم این دسته بندی قرار دارند.

با مقایسه میان گذرنامه های عراق و امارات متوجه اختلاف بسیار میان عملکرد دولت های این دو کشور می شویم و تفاوت چشمگیر میان اوضاع معیشتی شهروندان عراقی و اماراتی را در می یابیم. با این مقایسه می توانیم به عمق تراژدی که برای ما اتفاق افتاده است پی ببریم. زمانی درهای تمام فرودگاه ها به روی گذرنامه عراقی باز بود و این گذرنامه تمام موانع را از سر راه دارنده خود برمی داشت.

نویسنده معتقد است آنچه گفته شد نقد کوبنده یا تخریب چهره کسی نیست، بلکه حقیقتی دردناک است. دولت عراق باید به اینگونه گزارش های ارزش گذاری شده توجه بیشتری نشان دهد و دلایل حقیقی این رتبه پایین را بررسی کند. این دولت باید طرح ها و اقدامات مناسب برای بازگرداندن اعتبار و احترام به گذرنامه عراقی را در پیش بگیرد و شرایطی را به وجود آورد که دارنده این گذرنامه با سری افراشته و با آرامش، به عنوان فردی محترم و بلند مرتبه آنچنان که پیش از این همین شرایط را داشته، در تمام فرودگاه های دنیا قدم بزند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا