سیاسی

کدام دوستان ایران دربرابر بیانیه ضد ایرانی سران اتحادیه عرب سکوت اختیار کردند؟ + فیلم

عراق تنها کشوری بود که اعتراض خود به بیانیه ضد ایرانی سران اتحادیه عرب را رسما اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: نشست فوق العاده سران کشورهای عربی روز پنجشنبه (30 مه) به میزبانی عربستان سعودی در مکه برگزار شد. دستور کار اصلی این نشست فوق العاده بررسی تنش های اخیر در منطقه و رسیدن به موضعی واحد در قبال رفتار ایران در منطقه اعلام شده بود و تمامی ده بند بیانیه ضد ایرانی آن به موارد مرتبط با ایران اختصاص یافت.

در این بیانیه از جمله «مداخلات ایران در امور داخلی کشورهای منطقه»، «شلیک موشک‌های بالیستیک ساخت ایران به خاک عربستان»، «تداوم حمایت ایران از شورشیان حوثی»، «دخالت‌های ایران در امور داخلی بحرین» و «مداخله ایران در سوریه» محکوم شده و از کشورهای عضو خواسته شده است که همکاری و اتحاد خود «برای مقابله با مداخلات ایران در امور داخلی کشورها و بازگرداندن ثبات به منطقه» را افزایش دهند و به ممنوعیت پخش شبکه‌های تلویزیونی مورد حمایت مالی ایران از ماهواره‌های عربی ادامه دهند.

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق که ریاست هیئت عراقی شرکت کننده در نشست سران عرب در مکه را بر عهده داشت در سخنرانی خود در این نشست خواستار حمایت کشورهای منطقه از ثبات در کشورش شد.

رئیس جمهوری عراق تاکید کرد که تنش‌های موجود با ایران اگر به درستی مدیریت نشود می تواند به جنگ منطقه‌ای و بین المللی منجر شود. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که امنیت ایران از سوی دیگر کشورها زیر سوال نرود.

برهم صالح در سخنان خود امنیت کشورهای منطقه را وابسته به یکدیگر و وقوع جنگ احتمالی در منطقه را برابر با تراژدی برای کشورهای عضو اتحادیه عرب دانست.

وی گفت: «جمهوری اسلامی ایران کشوری مسلمان و همسایه عراق و اعراب است. ما مطمئنا به دنبال زیر سوال بردن امنیت ایران نیستیم. ما مرز مشترک ۱۴۰۰ کیلومتری و مشترکات تاریخی طولانی داریم. امنیت یک کشور اسلامی دیگر در راستای منافع کشورهای عربی و اسلامی است. منطقه نیازمند ثبات و ساز و کار امنیتی مشترک است که تضمین کننده عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر و مخالفت با خشونت و افراط گرایی باشد.»

ویدیو سخنرانی برهم صالح رئیس جمهوری عراق در خصوص ایران:

عراق با دادن یادداشتی که «احمد ابوالغیط»، دبیر کل اتحادیه عرب، آن را قرائت کرد اعلام کرد که ضمن تأکید بر مخالفت با هر اقدامی که به «امنیت عربستان و برادرانمان در خلیج آسیب بزند» تأکید می کند که با بیانیه ضد ایرانی پایانی مخالف است و در تدوین آن نقشی نداشته است.

این تنها موضع مخالف شرکت کنندگان در این نشست نسبت به بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب بود.

جدا از کشورهایی مانند مصر و اردن و بحرین و امارات که مواضع مشترکی با عربستان در مسائل ضد ایران دارند، سکوت برخی دیگر از کشورهای عربی که روابط نزدیکی با ایران دارند در برابر این بیانیه چشمگیر بود.

از شاخص ترین موارد لبنان بود که در سطح نخست وزیر، «سعد الحریری»، در این نشست حضور داشت و هیچ موضعی از وی در این باره ثبت نشد.

سکوتی که انتقاد «سید حسن نصرالله»، دبیر کل حزب الله لبنان، متحد الحریری در تشکیل دولت لبنان، را برانگیخت.

نصرالله شب گذشته (جمعه، 31 مه) در سخنرانی خود به مناسبت روز قدس در بیروت، ضمن تقدیر از موضع «شجاعانه و فوق العاده» رئیس جمهوری عراق، از سکوت لبنان انتقاد کرد و گفت که این سکوت با سیاست اعلام شده لبنان مبنی بر بی طرفی در تنش های اخیر منطقه ای ناسازگار است.

نخست وزیر قطر نیز که ریاست هیئت نمایندگی کشورش در این نشست را بر عهده داشت در قبال بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب و همچنین بیانیه دیگری که در نشست فوق العاده شورای همکاری خلیج صادر شد در قبال موارد ضد ایرانی سکوت اختیار کرد.

نماینده قطر که اصل دعوتش به این نشست ها با بحث هایی همراه بود و ازسوی کشورهای متحد عربستان تحریم هایی علیه آن وضع شده و به همین علت روابط نزدیکی با ایران پیدا کرده هیچ موضعی دربرابر این بیانیه های ضد ایرانی نگرفت.

این در حالی است که قطر نیز همواره از سیاست عربستان درقبال ایران انتقاد و بر اهمیت آرام کردن فضای منطقه تأکید کرده بود.

امیر کویت، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، رئیس جمهور موریتانی، رئیس جمهور سومالی، نیز از دیگر مقاماتی بودند که به رغم روابط دوستانه با ایران در قبال این بیانیه سکوت اختیار کردند.

اتحادیه عرب شامل 22 کشور عربی می شود که دبیرخانه آن در قاهره است.

عضویت سوریه در این اتحادیه در سال 2011 و در پی ناآرامی های داخلی در این کشور به تعلیق درآمد.

همچنین بخوانید:

مقام سعودی: عربستان برای بازدارندگی ایران در آمادگی کامل به سر می برد

:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا