سیاسی

«نیروهای دموکراتیک سوریه» در حال رسیدن به توافق با ترکیه؟

فرمانده کل «نیروهای دموکراتیک سوریه» تأکید کرد که آماده مذاکره و توافق با هر طرفی ازجمله ترکیه و حکومت سوریه است.

میدل ایست نیوز: همزمان با انتشار اخبار غیر رسمی درباره مذاکرات مستقیم کردهای سوریه با ترکیه با حمایت ایالات متحده، اظهاراتی اخیر فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) درباره آمادگی این نیروها برای مذاکره با همه گروه ها ازجمله ترکیه اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

«مظلوم عبدی» روز پنجشنه (6 ژوئن) در کنفرانسی مطبوعاتی در روستای رمیلان در منطقه حسکه سوریه، برای مذاکره با همه اطراف ازجمله حکومت بشار اسد و ترکیه اعلام آمادگی کرد و گفت که «عبدالله اوجلان»، رهبر حزب کارگران کردستان، در حل بحران سوریه نقش مهمی خواهد داشت.

او گفت: «ما نمی خواهیم در منطقه جنگ دربگیرد، سعی می کنیم مسائل را با گفت وگو و به دور از جنگ حل کنیم و آماده راه حل سیاسی هستیم و تنها راهمان برای حل مشکلات گفت وگوست».

پیشتر عبدالله اوجلان از نیروهای دموکراتیک سوریه خواسته بود که از هرگونه درگیری در سوریه خودداری کنند و تأکید کرده بود که باید حساسیت های ترکیه در سوریه لحاظ شود.

«عبدالله سلیمان اوغلو»، روزنامه نگار ترکیه ای، اظهارات عبدی را برآمده از فشارهای امریکا بر نیروهای قسد دانست و افزود که تفاهمات اخیر امریکا و ترکیه باعث شده که کردها گزینه دیگری جز مذاکره با ترکیه نداشته باشند، به خصوص که مذاکراتشان با حکومت سوریه به بن بست رسید.

اوغلو گفت که کردها راهی جز تن دادن به اراده امریکا ندارند و به نظر می آید که ایجاد منطقه امن با هماهنگی امریکا و ترکیه تقریبا نهایی شده و این چیزی نیست که روسیه و ایران و حکومت سوریه از آن راضی باشند.

به نظر می آید  که درپی شدت گرفتن حملات در حومه حماة و ادلب در روزهای اخیر و تنش کلامی میان مقامات ترکیه و روسیه در این باره، ترکیه به محور ایالات متحده نزدیک شده باشد.

«جوان رمو»، مسئول رسانه ای شبکه INT در گفت وگو با «القدس العربی» از فشارهای امریکا بر ترکیه و نیروهای دموکراتیک سوریه خبر داد و افزود که نیروهای دموکراتیک اخیرا ساختار شورای نظامی خود در مناطق تحت کنترلشان را تغییر داده اند تا موضع بالای نیروهای حزب اتحاد دموکراتیک بر تصمیمات «قسد» را کم کنند و به نیروهای عرب هم در آن میدان دهند.

او گفت که این تغییرات تحت فشار امریکا و در پی تمایل ترکیه انجام شده است.

یک منبع کرد که نخواسته نامش فاش شود نیز تأکید کرد که نزدیک کردهای سوریه به ترکیه به سود هردوی آنهاست و افزود که منافع ترکیه ایجاب می کند که کاری خلاف میل امریکا انجام ندهد.

او گفت که توافق با قسد به معنای نفوذ ترکیه در مناطق تحت کنترل قسد در سوریه خواهد بود و کردها هم می توانند از این طریق سلطه خود بر این مناطق در شرق فرات را تحکیم کنند و سایه تهدید نظامی ترکیه از آنها برداشته شود.

به گفته این منبع آگاه، امریکا هم می کوشد که با جلب رضایت ترکیه آن را از محور روسیه ـ ایران دور کند و باز بر فشارهایش بر ایران بیفزاید.

منبع
القدس العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا