اقتصادیسیاسی

گرمی روابط روسیه با عربستان همزمان با سردی روابطش با ایران

مسکو اعلام کرده که تدارکات لازم برای سفر «ولادیمیر پوتین» به عربستان سعودی در حال انجام است.

میدل ایست نیوز: روز جمعه مسکو اعلام کرد که تدارکات برای سفر «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه، به عربستان سعودی در حال انجام است و این سفر تأثیر فراوانی در تحکیم روابط دو کشور خواهد داشت.

عربستان و روسیه که هر دو از بزرگ ترین دارندگان ذخایر نفتی جهان هستند، اقتصاد را دروازه گسترش روابط خود قرار داده اند. «الکساندر نوواک»، وزیر انرژی روسیه، روز جمعه اعلام کرد که این کشور در حال بررسی سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری است که به زودی در عرصه گاز و پتروشیمی اجرایی خواهد شد.

جدا از مسائل اقتصادی، عربستان نگرانی های سیاسی و امنیتی ای نیز در منطقه دارد که به طور خاص شامل نفوذ ایران در منطقه می شود.

این تقویت روابط مسکو ـ ریاض، در حالی است که اخبار متعددی از بروز اختلافاتی میان ایران و روسیه به خصوص در پرونده سوریه به گوش می رسد و به نظر می آید روسیه با نزدیک شدن به ایالات متحده و اسرائیل در پی بستن پرونده سوریه است و به اخراج نیروهای ایرانی از سوریه چراغ سبز نشان داده است.

همزمان اعلام شده که مقامات بلندپایه امنیتی روسیه، اسرائیل، ایالات متحده در روزهای آینده نشستی مشترک در اسرائیل برگزار خواهند کرد و هدف از آن «متقاعد کردن روسیه به نگرانی های امریکا و اسرائیل درباره دخالت های ایران در منطقه» عنوان شده است.

دو روز پیش نیز رسانه های روسیه به نقل از رئیس جمهور روسیه خبر دادند که وی گفته بود «نگرانی کشورهای منطقه از برنامه موشکی ایران را درک می کند». او افزوده بود که این نگرانی ها البته باعث نمی شود که آنچه تاکنون به دست آمده نابود شود.

عربستان سعودی در رأس کشورهایی است که از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده است و همواره ایران را متهم کرده که سلاح های پیشرفته در اختیار نیروهای انصار الله یمن قرار می دهد تا خاک عربستان را هدف حملات خود قرار دهند.

جدا از همه اینها شرایط دشوار اقتصادی ایران در پی تحریم های امریکا علیه این کشور نیز موضوع دیگری است که باعث می شود روسیه ترجیح دهد خود را درگیر مسائل ایران نکند و در پی تأمین منافع اقتصادی خود از طریق دیگر کشورها برود.

این همه باعث می شود که سفر آتی ولادیمیر پوتین به عربستان سعودی اهمیتی ویژه برای هر دو کشور و برای تحولات منطقه پیدا کند.

سخنگوی رسمی رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که تدارکات برای این سفر در حال انجام اما زمان قطعی آن هنوز مشخص نشده است.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا