سیاسی

افشای جزئیات تازه ای از ماجرای سقوط موصل به دست داعش

استاندار وقت نینوا تأکید کرد که «نوری المالکی» حاضر نبود برای جلوگیری از سقوط موصل کاری کند.

میدل ایست نیوز: «اثیل النجیفی»، استاندار نینوا (مرکز آن: موصل) در زمان حمله گروه تروریستی داعش، در سالروز سقوط موصل جزئیات تازه ای از سقوط این شهر و نقش مقامات بلندپایه سیاسی عراق در این ماجرا را افشا کرد.

النجیفی روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه عراقی «الفرات» گفت که مردم موصل می دانند که در شب سقوط شهر چه گذشت و گزارش مجلس درباره این حادثه هیچ ارزش حقوقی ندارد و مردم هم آن را جدی نگرفتند.

او گفت که هر صحبتی درباره اینکه ارتش در این موضوع کوتاهی کرده دروغ محض است و این ادعایی است که «نوری المالکی»، نخست وزیر وقت عراق، به آن دامن زده است.

النجیفی افزود که از سه روز پیش از سقوط موصل درگیری مسلحانه با تروریست ها آغاز شده بود اما چرا ناگهان دستگاه های امنیتی از شهر عقب نشینی کردند و در 6 ژوئن ارتش و دستگاه امنیتی کاری برای جلوگیری از ورود داعش به شهر نکردند؟

او گفت که شخصا در بازدید از منطقه حی النجار در نزدیکی هتل موصل هدف تیراندازی یک تک تیرانداز قرار گرفته و با فرمانده وقت ستاد عملیات نینوا تماس گرفته و موضوع را با وی در میان گذاشته اما این فرمانده گفته که کاری نمی تواند بکند.

استاندار اسبق نینوا افزود که هرچه در توان داشته به کار برده تا موصل سقوط نکند و با هرکسی که می توانسته ازجمله اقلیم کردستان و نیروهای امریکایی تماس گرفته اما «نوری المالکی» به تماس های وی پاسخ نمی داده و مدیر دفتر المالکی، «فاروق الاعرجی»، به او گفته ک مالکی حاضر نیست دست به کاری بزند.

او تأکید کرد که ادعای مطرح شده  درباره نقش عشایر مسلح در این باره حرف های بی اساس است و نیروهای محلی مسلح موسوم به پاسداران نینوا نقشی در سقوط موصل نداشته اند و حالا هم بخشی از نیروهای حشد الشعبی هستند.

النجیفی افزود که از دیگر دروغ ها این بود که سرکنسول ترکیه با تروریست ها جلسه داشته در حالی که کنسولگری در محاصره نیروهای ارتش عراق بود و باید پرسید چرا نیروهای ارتش تروریست ها را دستگیر نکردند؟

او همچنین استاندار جدید نینوا را فردی محترم و بسیار بهتر از «نوفل العاکوب»، استاندار برکنارشده، دانست.

اثیل النجیفی پس از سقوط موصل و متهم شدنش در کوتاهی در این ماجرا در گزارش رسمی مجلس عراق خارج شد. مجلس عراق خواستار حضور وی و نوری المالکی، نخست وزیر وقت عراق، و «سعدون الدلیمی»، وزیر دفاع وقت عراق، در دادگاه شده بود.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا