سیاسی

احتمال تعویق نشست مقدماتی «معامله قرن» در بحرین

منابع بلندپایه مصری گفته اند که مخالفت شدید کشورهای عربی با این نشست، بحرین را به تنگنای سخت سیاسی انداخته است.

میدل ایست نیوز: منابع بلندپایه مصری جزئیات تازه ای از برگزاری نشست مقدماتی مربوط به ابعاد اقتصاد طرح امریکا برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل موسوم به «معامله قرن» خبر داده اند.

این منابع بلندپایه در دولت مصر تأکید کرده اند که پس از اعلام خودداری اکثریت کشورهای عربی و اروپایی از شرکت در این نشست، بحرین که میزبان این نشست است خود را در تنگنای سختی دیده است.

این منابع گفته اند که بحرین تأثیر چندانی بر کشورهای عربی ندارد تا بتواند آنها را به حضور در این نشست متقاعد کند برای همین از عربستان و امارات خواسته که در این باره تلاش کنند اما تا کنون (دو هفته مانده به زمان برگزاری این نشست) آنها نیز به نتیجه ای نرسیده اند.

منابع مصری تأکید کرده اند این کنفرانس اگر در زمان تعیین شده برگزار شود با این حجم از مخالفت ها «شوکی بزرگ» برای کشورهای عربی حامی آن و در رأس آنها عربستان و البته برای امریکا خواهد بود.

به گفته این منابع احتمال دارد که بحرین تصمیم به تعویق برگزاری نشست بگیرد که در این صورت با توجه به اختلافات موجود میان کشورهای عربی معلوم نیست این نشست در چه زمانی برگزار شود.

این منابع افزوده اند که از شاخص ترین کشورهای مخالف که برنامه بحرین را به هم زد اردن بود که به شدت با شرکت در این نشست مخالفت کرد، ضمن اینکه فلسطینیان هم یکصدا مخالفت خود را با آن اعلام کردند و «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از همه فعالان اقتصادی فلسطینی خواست که آن را تحریم کنند.

نبود هیچ گروهی از فلسطین در چنین نشستی که موضوع اصلی آن فلسطین و آینده فلسطینیان است باعث می شود که نشستی ضعیف و بی اهمیت باشد.

ایالات متحده پیش تر اعلام کرده بود که نشستی مقدماتی برای پرده برداری از ابعاد اقتصادی معامله قرن در 25-26 ژوئن در منامه برگزار خواهد کرد. طرحی که بسیاری از کارشناسان ازجمله کارشناسان امریکایی نسبت به اجرای آن و عواقب امنیتی اش هشدار داده اند.

طراحان اصلی این طرح مشاوران حقوقی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور امریکا، در امور ملکی یعنی «جارد کوشنر»، «جیسون گرینبلات»، و «دیوید فریدمن»، سفیر امریکا در اسرائیل هستند.

منبع
الخلیج اونلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا