سیاسی

بازداشت «جورج نادر»، برگ برنده دموکرات ها در انتخابات 2020 امریکا؟

به نظر می آید بازداشت «جورج نادر» آغاز تحولی سرنوشت ساز در روابط امریکا و امارات باشد.

میدل ایست نیوز: «نورالدین اسکندر»، تحلیلگر سیاسی سوریه ای، در مقاله ای به شدت گرفتن لحن انتقادات از عملکرد «محمد بن زاید»، ولیعهد امارات، در مطبوعات امریکا در پی بازداشت «جورج نادر»، که مهره بن زاید در دولت امریکا دانسته می شد، و همچنین افشای اتهام «راشد آل مالک»، فعال اقتصادی نزدیک به ولیعهد امارات به تجسس برای این کشور در کاخ سفید، و نقش دموکرات در دامن زدن به آنها برای استفاده در انتخابات 2020 امریکا پرداخته است.

در این مقاله آمده که عادی نیست که «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان امریکا، بگوید ترجیح می دهد که «دونالد ترامپ» به زندان بیفتد تا اینکه برکنار شود. غافلگیرکننده هم نیست که بار تازه ای بر دوش ترامپ سنگینی کند، آن هم از نوع بازداشت «جورج نادر»، فعال اقتصادی امریکایی (لبنانی تبار) در فرودگاه نیویورک، به خصوص اگر بدانیم او چه جایگاه مهمی در تیم ترامپ و همچنین در روابط او با «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی، دارد. جورج نادر را دست راست بن زاید و مهندس روابط او با دولت ترامپ و تأمین کننده منافع او در واشنگتن می دانند.

مصیبت های ترامپ در تعامل با مسائل داخلی امریکا کم نیست. از یک طرف دموکرات ها می کوشند راه او را برای دوره تازه ریاست جمهوری در انتخابات 2020 امریکا ببندند و در این راه حتی از انداختنش به زندان و نیمه کاره گذاشتن دوره کنونی اش هم باکی ندارند. اما این فقط بخشی از تصویر است. بخش های دیگری که به مبارزه با سیاست خارجی اش مربوط می شود اهمیت بسیاری برای ما در خاورمیانه دارد. بحران سیاست خارجی امریکا به موضوعی خطرناک در آینده سیاسی ترامپ تبدیل شده است.

ترامپ در شرایطی گیر افتاده که هیچ پرونده مفتوحی را نمی تواند ببندد. با ایران درگیر تنشی شدید شده  و اکنون که شراره های این تنش در خلیج بالا گرفته می کوشد آن را خاموش کند. در یمن نه می تواند با تکیه بر متحدانش کار را یکسره کند نه می تواند جنگ را متوقف کند. در این میان مسئله جورج نادر مطرح می شود.

موضوع روابط جنسی جورج نادر با کودکان و مسائلی از این دست از دهه 1980 مطرح بود و او از این بابت در هلند محاکمه شده. او در جمهوری چک یک سال به همین علت زندانی شده است. در سال گذشته باز به همین اتهام در فرودگاه دالاس بازداشت شده است. این موضوع که در پرونده های حقوق بشری غرب اهمیت بسیار زیادی دارد، بسیار فراتر از گرایش های انحرافی یک مشاور است و فشارهای سیاسی و رسمی و مردمی بر ترامپ را افزایش می دهد و دست کم کار او را برای انتخابات 2020 امریکا سخت می کند.

اما چرا جورج نادر که روابط بسیار نزدیکی با محمد بن زاید دارد؟

جواب را در نقش بن زاید در بسیاری از تحولات منطقه و روابطش با امریکا و روسیه باید دید. بن زاید به نظر ترامپ جایگاه بسیار بالایی در خاورمیانه دارد و یکی از ستون های ائتلاف جنگ در یمن است. او خود را در موقعیت پرچمدار رویارویی با نفوذ ایران قرار داده است. هدف قرار دادن او به نظر دموکرات ها باعث می شود که حملات ترامپ به توافق هسته ای به ایران کاهش یابد به خصوص که احیای این توافق نامه راه دستیابی دموکرات ها به کاخ سفید را در انتخابات 2020 امریکا هموار می کند.

دموکرات ها از نقش محمد بن زاید و «محمد بن سلمان» در سوءاستفاده از دولت ترامپ برای تأمین منافع خودشان در منطقه خسته شده اند. این دو ارکان اصلی طرح «معامله قرن» هستند که ترامپ می خواهد آن را به نحوی که به سود اسرائیل و لابی های یهودی باشد تحمیل کند.

اینجاست که می توان گفت به نظر می آید به تدریج تحولاتی در روابط امریکا و امارات در حال رخ دادن است. نهادهای اداری امریکا که ترامپ را خارج از خود می دانند از نقش نیابتی عربستان و امارات در منطقه ناراضی اند و ترجیح می دهند که منافع امریکا را با قراردادهای روشن و پایدار  تأمین کنند و مانع از تبدیل این منافع به روابط شخصی فلان حاکم با رئیس جمهور امریکا شوند.

در هفته های اخیر شاهد افزایش مقالات انتقادی درباره محمد بن زاید و تأثیر و نفوذ او در دولت امریکا بوده ایم. همزمان با موضوع جورج نادر، یکی دیگر از نزدیکان بن زاید به علت تجسس در کاخ سفید به نفع امارات دستگیر شد.

به نظر می آید روش تازه مخالفان ترامپ عریان کردن تکیه گاه های او در خاورمیانه با هدف خالی کردن دست او و برهم زدن ترتیب متحدان و مخالفان در منطقه است تا اینگونه منافع امریکا تأمین شود و این کشور درگیر جنگ تازه ای نشود و البته دموکرات ها به کاخ سفید برسند.

منبع
المیادین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا