سیاسی

اعتصاب سودان به تعلیق درآمد

ائتلاف مخالفان با تعلیق اعتصاب سودان موافقت کرد و قرار است به زودی مذاکرات با شورای نظامی ازسر گرفته شود.

میدل ایست نیوز: یک مقام اتیوپیایی که در بحران سودان میانجی‌گری می کند می گوید معترضان و رهبران نظامی این کشور با توقف اعتصاب سودان و از سرگیری مذاکرات در آینده نزدیک موافقت کرده اند.

همزمان ائتلافی از مخالفان با معلق کردن اعتصاب های گسترده که بخشی از کارزار نافرمانی مدنی است موافقت کرده است.

«محمود دیریر» فرستاده ویژه اتیوپی در سودان به خبرنگاران گفت که ارتش، که از زمان برکناری «عمر البشیر»، رئیس جمهور سودان، در ماه آوریل قدرت را در دست داشته، با آزادی زندانیان سیاسی موافقت کرده است.

معترضان دمکراسی خواه خواهان انتقال دولت به غیرنظامیان هستند.

گفت‌وگوها میان دو طرف در روز سوم ژوئن قطع شد زمانی که ده ها تظاهرکننده در سرکوب معترضان کشته شدند. در روزهای اخیر به درخواست مخالفان برای اعتصاب، بخش های بزرگی از کشور تعطیل بوده است.

پزشکان می گویند ۱۱۸ نفر در خشونت های اخیر کشته شده اند، درحالی که مقام ها شمار کشته ها را ۶۱ نفر اعلام کرده اند.

از آن زمان سربازان مشغول گشتزنی در خیابان ها بوده اند و بیشتر کسب و کارها هم در واکنش به درخواست اعتصاب، کار را تعطیل کرده اند.

بازگشت به کار

میانجی‌گر اتیوپیایی روز سه شنبه گفت که گفت‌وگوها بر سر انتقال قدرت به غیرنظامیان به زودی شروع خواهد شد.

محمود دیریر گفت ارتش به عنوان گامی برای اعتمادسازی قبول کرده زندانیان سیاسی را آزاد کند.

تشکل مخالفان به نام «ائتلاف برای آزادی و تغییر» در بیانیه ای مردم را ترغیب کرد روز چهارشنبه سر کارهایشان برگردند و اعتصاب سودان را به تعلیق درآورند.

انجمن مشاغل حرفه ای سودان که خواستار اعتصاب سودان شده بود با حمایت از تعلیق موقتی اعتصاب ها مردم را ترغیب کرد فعلا سر کارهایشان بازگردند.

بعضی فروشگاه ها و خدمات شروع به بازگشایی کرده اند که بیشتر مربوط به کسب و کارهای کوچک و کارگران روزمزد است که نمی توانند برای مدتی طولانی بیکار بمانند.

رهبران نظامی هنوز رسما بازگشت به گفت و گوها را تایید نکرده اند.

اما «صلاح عبدالخالق» یک عضو شورای نظامی سودان به بی بی سی گفت که این شورا ممکن است با تقسیم «برابر» قدرت با مخالفان موافقت کند.

با این حال او گفت که شورای نظامی اصرار دارد که سرپرستان تازه شورای تازه را ارتش انتخاب کند.

او همچنین گفت که بعضی از افسران نظامی مسئول سرکوب روز سوم ژوئن بوده اند و گفت که صدها سرباز از جمله شماری از افسران در این ارتباط دستگیر شده اند. او همچنین از پیشنهاد تحقیق بین المللی درباره آن خشونت ها حمایت کرد.

اما او افزود که شورا مایل است بدون پیش شرط مذاکره کند. پیشتر در روز سه شنبه فرستاده ارشد آمریکا در امور آفریقا که قصد سفر به سودان را دارد دو طرف را به از سرگیری گفت‌وگو ترغیب کرد.

خبر بازگشت دو طرف به گفت‌وگو پس از آن منتشر شد که آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی، برای شکستن بن بست با سران حکومت نظامی و مخالفان دیدار کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا