سیاسی

درخواست برای محاکمه نوری المالکی به اتهام ارتکاب جنایت علیه مردم عراق

قاضی «رحیم العکیلی»، رئیس سابق کمیته پاکدستی عراق با ارائه مستندات و دلایل، شکایتی علیه «نوری المالکی»، نخست وزیر اسبق این کشور مطرح کرد.

میدل ایست نیوز: قاضی «رحیم العکیلی»، رئیس سابق کمیته پاکدستی عراق با ارائه مستندات و دلایل، شکایتی علیه «نوری المالکی»، نخست وزیر اسبق این کشور مطرح کرد و خواستار محاکمه وی به علت ارتکاب جنایت در حق مردم عراق شد.

متن کامل شکایت وی به شرح ذیل است:

متهم نوری کامل المالکی، عهده دار منصب نخست وزیری و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در فاصله سال‌های 2006 میلادی تا 2014 میلادی بود، در زمان مسئولیت وی، جنایت‌ها و اقدامات ناقض قانون بسیاری روی داد اما از آنجایی که منصب فرماندهی کل نیروهای مسلح با استناد به ماده 9-الف منصبی غیرنظامی است ادعای برخی افراد مبنی اینکه اتهامات نسبت داده شده به فرماندهی کل نیروهای مسلح جزء اختیارات دادگاه نظامی است، وجهه قانونی ندارد زیرا منصب مذکور منصبی غیرنظامی و مدنی است، دادگاه‌های نیروهای امنیتی و نظامی تنها مسئول رسیدگی به جرائم نظامیان است، لذا طبق ماده 93/ششم قانون اساسی، دادگاه عالی فدرال مسئول رسیدگی به اتهامات نسبت داده شده به رئیس جمهور، نخست وزیر و وزرا را برعهده دارد بنابراین این ادعا که جرائم نسبت داده به متهم نام‌برده در حیطه اختیارات دادگاه نظامی قرار دارد به معنای نادیده گرفتن دستگاه قضایی در انجام قانون اساسی است.

بنابراین با توجه به جرائم ذیل خواهان اتخاذ اقدامات قانونی علیه متهم یاد شده هستیم:

1: خیانت بزرگی که در نتیجه سقوط یک سوم از خاک عراق به دست گروه تروریستی داعش و عقب‌نشینی نیروهای امنیتی و نظامی از شهرهای عراق انجام شد، در پی این امر، صدها هزار تن از شهروندان کشته و زخمی شده و تعداد بی شماری از مردم آواره شدند و زنان و دختران عراقی در بازار برده‌فروشی عرضه شدند.

2: کشتار اسپایکر که هزاران نفر از جوانان را بدون آموزش و داشتن تسلیحات برای اهداف انتخاباتی به پایگاه صلاح الدین فرستاد که با سقوط این مناطق به دست داعش، همه این افراد توسط این گروه تروریستی به بدترین شکل ممکن قتل عام شدند.

3: کشتارهای بزرگ علیه مردم عراق که جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی به شمار می رود، به طوری که صدها تن از کودکان و زنان مناطق الزرکه، الحويجه، الفلوجه والرمادی کشته شدند و اسناد این جنایت‌ها در مراکز پلیس و پزشکی قانونی موجود است.

4: کشتار بزرگ در کربلا که علیه طرفداران السید الحسنی در تاریخ 2014 میلادی انجام شد.

5: کشتار علیه اقلیت‌های دینی نظیر مسیحیان و ایزدی‌ها.

6: گسترش فساد در نهادهای نظامی و امنیتی که شامل فروش مناصب نظامی، باج‌گیری و اختلاس می شود.

7: تک‌روی در تعیین فرماندهان نظامی

8: ایجاد نهادهای نظامی و امنیتی

9: اقدامات وی در ایجاد نیروهای نظامی بر اساس رویکردهای طائفی

10: انجام برخی کارها بدون موافقت پارلمان

11:اعدام زندانیان و افراد بازداشت شده در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها

12: بازداشت‌های کورکورانه

13: ربایش هزاران شهروند عراقی از سوی نیروهای امنیتی مرتبط با وی و قتل این افراد

14:سوء استفاده از اختیارات خویش برای متوقف ساختن برخی اقدامات قانونی و یا مخالفت با تصمیم دستگاه قضایی علیه فرماندهان امنیتی و نظامی به اتهام جنایت علیه شهروندان عراقی

15: بکارگیری نیروهای مسلح در سال 2012 میلادی برای تهدید اقلیم کردستان در راستای به دست آوردن دستاوردهای سیاسی تنگ‌نظرانه که در تضاد با قانون اساسی است.

16: نقض استقلال دستگاه قضایی و مداخله در مسئولیت‌های آن و بکارگیری دستگاه قضایی برای تصفیه مخالفان سیاسی، اعطای حکم برائت به مجرمان و افراد فاسد طرفدار خود که مستندات آن موجود است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا