سرخط خبرهاسیاسی

پیشرفت در مذاکرات غیرمستقیم لبنان و اسرائیل برای ترسیم مرزها

منابع اسرائیلی خبر داده اند که مذاکرات لبنان و اسرائیل برای ترسیم مرزها از حدود دو هفته دیگر با حضور نماینده امریکا و سازمان ملل آغاز خواهد شد.

میدل ایست نیوز: منابع اسرائیلی از پیشرفت در تماس های «دیوید ساترفیلد»، معاون وزیر امور خارجه امریکا، با لبنان و اسرائیل برای ترسیم مرزهای آبی خبر داده اند.

کانال 13 و رادیوی اسرائیلی «کان» امروز (یکشنبه، 16 ژوئن) خبر دادند که به احتمال قوی ساترفیلد که هم اکنون در اسرائیل است فردا برای ادامه مذاکره با طرف لبنانی و تعیین نهایی روند مذاکرات به بیروت برود.

این منابع افزوده اند که قرار است مذاکرات لبنان و اسرائیل به صورت مستقیم و با حضور ساترفیلد و نماینده سازمان ملل در مقر سازمان ملل در ناقوره در اوایل ماه آینده میلادی آغاز شود.

براساس این گزارش ها طرفین توافق کرده اند که هیچ سقف زمانی ای برای مذاکرات تعیین نشود هرچند ابراز امیدواری کرده اند که بتوانند در 6 ماه به توافق برسند.

مذاکرات لبنان و اسرائیل قرار است درباره منطقه «بلوک 9» در دریای مدیترانه باشد که هم اسرائیل و هم لبنان در پی حفاری در آنها برای استخراج گاز هستند.

دیوید ساترفیلد، معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور خاورمیانه، از حدود یک ماه پیش وساطت برای آغاز مذاکرات لبنان و اسرائیل جهت ترسیم مرزها را آغاز کرده و از آن زمان میان اسرائل و لبنان در تردد است.

پیش از این دفتر «یوول شتاینتس»، وزیر انرژی اسرائیل، پس از دیدار وی با «دیوید ساترفیلد»، معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور خاورمیانه، با صدور بیانیه ای تأکید کرد که مذاکرات لبنان و اسرائیل به سود «منافع طرفین در افزایش ذخایر گاز و نفت» است.

اکتشاف ذخایر گاز در دریای مدیترانه و سواحل نزدیک به اسرائیل و لبنان و فلسطین باعث اهمیت استراتژیک این منطقه و تلاش برای رفع اختلافات برای آغاز حفاری و استخراج گاز از این منطقه شده است.

در ماه ژانویه سال جاری میلادی، اسرائیل، مصر، اردن، فلسطین، ایتالیا، یونان، و قبرس «اتحادیه گازی شرق مدیترانه» را راه اندازی کردند تا  جبهه استراتژیک گازی در برابر محور روسیه ـ ایران ـ سوریه و همپیمانانشان بسازد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا