سیاسی

شدت گرفتن تحرکات گروه های سیاسی برای واداشتن دولت «عبدالمهدی» به قاطعیت بیشتر

ائتلاف سائرون از نخست وزیر عراق خواست که با حضور در مجلس گزارش عملکرد خود را ارائه دهد.

میدل ایست نیوز: ائتلاف سائرون، وابسته به «سید مقتدی صدر»، با برگزاری کنفرانسی مطبوعاتی در محل سکونت صدر در نجف اشرف خواستار حضور نخست وزیر و کابینه وی در مجلس برای ارائه گزارش عملکردشان شد.

در این کنفرانس مطبوعاتی که پس از دیدار صدر با تعدادی از نمایندگان ائتلاف سائرون انجام شد، «حسن العاقولی»، رئیس فراکسیون سائرون در مجلس عراق، تأکید کرد که «دولت به روشنی در تأمین فرصت های شغلی شکست خورده و این خلاف وعده های دولت است».

او خواستار آن شد که نخست وزیر و اعضای کابینه اش گزارشی تفصیلی از عملکرد و دستاوردهای خود با آمارهای دقیق ارائه کنند.

العاقولی افزود که ائتلاف سائرون مخالف سهمیه بندی در ساختار دولت است و از اصلاحات حمایت می کند و تأکید کرد که وضعیت کنونی مایه سرخوردگی و ناامیدی ملت شده است.

او همچنین از نخست وزیر عراق خواست که «40 پرونده بزرگ فساد» را افشا و با مفسدان فورا برخورد کند.

رئیس فراکسیون سائرون گفت که پس از آنکه نخست وزیر و اعضای کابینه در مجلس حاضر شدند و گزارش دادند «نظر خود را درباره توضیحات ارائه شده و متقاعدشدنمان به آنها مطرح خواهیم کرد».

او افزود که رهبر جریان صدر نیز به دقت اوضاع را زیر نظر دارد و از وضعیت کنونی راضی نیست.

«صباح الساعدی» نیز تأکید کرد که صرف نظر از عملکرد دولت، فراکسیون های مجلس اقدامات خود برای تصویب قوانین مهم را ادامه می دهند و افزود که دولت و وزرا در هر سمتی که باشند از مصونیت برخوردار نیستند.

«رائد فهمی» دیگر عضو ائتلاف سائرون هم خواستار اصلاحات گسترده در وزارتخانه امنیتی و انتخاب وزرای توانمند و کارآمد و پاکدست برای این وارتخانه ها شد.

ادعای مخالفت ائتلاف سائرون با سهمیه بندی سیاسی در حالی مطرح می شود که ائتلاف های دولت قانون (نوری المالکی) و نصر (حیدر العبادی) و جریان حکمت ملی (سید عمار الحکیم) نسبت به سهمیه بندی مناصب دولتی میان ائتلاف سائرون و ائتلاف فتح (هادی العامری) موضع گرفته و زمزمه های پیوستن به اپوزیسیون داخلی مجلس را مطرح کرده اند.

جریان حکمت ملی نیز روز گذشته از دولت عراق خواست که در ظرف حداکثر یک هفته موضوع تکمیل کابینه را فیصله دهد.

نمایندگان عضو این جریان سیاسی با صدور بیانیه ای همچنین خواستار عملی کردن توصیه های مرجعیت عالی شیعه در زمان بندی مشخص شدند.

آنها همچنین خواستار آن شدند که شورای عالی مبارزه با فساد گزارشی کامل از عملکرد خود ارائه دهد و قوانینی که به موجب آنها امتیازاتی به برخی مسئولان داده شده تعدیل شود.

سید عمار الحکیم نیز پیش از این در خطبه های نماز عید فطر از کندی آشکار دولت در اجرای وعده هایش به خصوص در عرصه خدمات انتقاد کرد و گفت که صبر ملت رو به اتمام است.

این شدت گرفتن تحرکات سیاسی برای واداشتن دولت به قاطعیت بیشتر پس از آن مطرح شد که مرجعیت عالی شیعه در بیانیه ای به مناسبت سالروز صدور فتوای جهاد کفایی از اختلافات سیاسی و سهم خواهی در مناصب دولتی انتقاد کرد و افزود که عوامل شکل گیری داعش و تروریست همچنان به قوت خود باقی اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا