سیاسی

تکرار حملات خمپاره ای و راکتی در نقاط گوناگون عراق

با تکرار حملات خمپاره ای و راکتی در نقاط گوناگون عراق، انگشت اتهام، «گروه های خارج از قانون» و نه داعش را نشانه گرفته است.

میدل ایست نیوز: برای دومین بار در کمتر از یک ماه، مناطق حساس بغداد شاهد اصابت کاتیوشا بوده بی آنکه گروه تروریستی داعش مسئولیتی در این باره بر عهده بگیرد.

از بیانیه های گروه های سیاسی نزدیک به حشد الشعبی هم فهمیده می شود که متهم این حملات این بار نه داعش، که گروه های مسلح داخلی است که از آنها به عنوان «گروه های خارج از قانون» یاد می شود.

روز جمعه گذشته یک راکت کاتیوشا به خانه ای در منطقه جادریه در مرکز بغداد اصابت کرد. دفاتر بسیاری از احزاب و خانه های برخی مقامات در جادریه است. دستگاه امنیت عراق اعلام کرد که این حادثه هیچ تلفات جانی نداشته است، اما جزئیاتی از ماجرا مطرح نکرد.

«سعران الاعاجیبی»، عضو کمسیون امنیت مجلس عراق، درباره اینکه چه گروهی مسئول این گونه حملات است گفت که وضعیت روشن نیست، داعش همچنان توانایی کارهایی در این حد را دارد، گروه ها و تبهکارانی هم هستند که به اسم حشد الشعبی فعالیت می کنند و می توانند دست به این کار بزنند.

«محمد الربیعی»، نایب رئیس کمیسیون امنیتی شورای استانداری بغداد، حمله جادریه را منکر شد و گفت که وضعیت امنیتی بغداد کاملا عادی است و هیچ موشکی به خانه کسی نخورده است.

اما «مشعان الجبوری»، چهره سیاسی جنجال برانگیز که سابقه نمایندگی مجلس را دارد، گفت که هدف از این حمله منزل مسکونی «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق بوده است.

او در توئیتی گفت که کسانی که پیش تر الحلبوسی را تهدید کرده بودند حالا تهدیدشان را عملی کرده اند، اشاره او به «حزب الله عراق» است.

در اواخر ماه مه گذشته، «صباح الکربولی»، از سران «اتحاد القوی العراقیة» از تشکیل کمیته ای ازسوی «هادی العامری» و دیگر سران حشد برای پیگیری تهدید رئیس مجلس به قتل خبر داد.

به گفته الکربولی، نامه ای مکتوب با مُهر حزب الله عراق به الحلبوسی رسیده که در آن وی به علت «مواضعش در نزاع امریکا و ایران» تهدید به قتل شده است.

منابع دیگر نیز خبر داده بودند که فردی موسوم به «ابو حیدر» از سران حزب الله عراق شخصا این نامه را به منشی الحلبوسی داده است.

حمله به جادریه با حمله دیگری به پایگاه نظامی بلد در جنوب استان صلاح الدین همراه شد که در آن دو نیروی حشد مجروح شدند. نیروهای شیعه با صدور بیانیه هایی نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند.

ائتلاف فتح (شاخه سیاسی حشد الشعبی) در بیانیه خود «از پرتاب راکت و کاتیوشا به منطقه سبز و پایگاه بلد و منطقه جادریه در ایام اخیر» ابراز نگرانی عمیق کرد و تأکید کرد که «براساس اطلاعات موجود گروه های تبهکار آشوبگری که نیت های سوء برای عراق و ملتش دارند دست به این اقدامات زده اند».

در این بیانیه آمده که این حمله «به منظور آشفته کردن اوضاع و تأثیرگذاری بر وضعیت امنیتی باثبات و افزایش تنش در منطقه است» و در آن از دولت خواسته شده که عاملان این حملات را شناسایی و با آنان به شدیدترین نحو برخورد کند.

حمله به پایگاه بلد با چهار خمپاره انجام شد است.

همین برنامه در دیالی هم تکرار شده است. در ماه های گذشته پرتاب کاتیوشا در این استان شدت گرفته است. «علی الداینی»، رئیس شورای استانداری دیالی، تأکید می کند که این اقدامات «کار داعش و گروه هایی خارج از قانونی است که خود را به حشد الشعبی منتسب کرده اند».

در ماه گذشته استان دیالی شاهد پرتاب 15 خمپاره در شرق بعقوبه بوده است. این حملات در حالی صورت می گیرد که شورای استانداری دیالی در حال تلاش برای بازگشت آوارگان این استان به سکونتگاه هایشان است.

داینی تأکید می کند که گزارش وضعیت خطرناک این مناطق و حضور گسترده نیروهای مسلح «خارج از قانون» را به نخست وزیر داده است.

به گفته داینی هیچ متهم خاصی را نمی توان شناسایی کرد چون سلاح و خمپاره همه جا هست و تلاشی برای محدود کردن آن صورت نگرفته است.

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا