سیاسی

ریاست جمهوری عراق میثاق «چارچوب ملی سیاست یکپارچه عراق» را منتشر کرد

ریاست جمهوری عراق اعلام کرد که سران سیاسی عراق در نشستی در دفتر رئیس جمهور خود را به عمل به این میثاق متعهد کرده اند.

میدل ایست نیوز: ریاست جمهوری عراق «میثاق چارچوب ملی سیاست یکپارچه عراق» را که سران سیاسی عراق به اجرای آن متعهد شده اند منتشر کرد.

در بیانیه رسمی دفتر ریاست جمهور عراق، تأکید شده که همه حاضران در نشست سران سیاسی عراق که امروز در دفتر رئیس جمهور برگزار شده بار دیگر بر حمایت کامل از این میثاق تأکید کرده اند.

در این بیانیه آمده که این میثاق در نشست پیشین سران سیاسی با رئیس جمهور در 15 مه 2019 تنظیم شده است.

در متن میثاق چارچوب ملی سیاست عراق تأکید شده که با توجه به تحولات منطقه و هماهنگ با نقش بزرگی که عراق می تواند در میانه این تحولات بر عهده بگیرد، سران سیاسی عراق به منظور رسیدن به انسجام سیاسی داخلی در پی ایجاد روش تکاملی ای هستند که متناسب با تحولات منطقه ای باشد.

در این میثاق تأکید شده که تنش اخیر میان ایران و امریکا بی تردید تأثیر منفی بر عراق که تازه از میدان جنگ ها درآمده دارد و عراق باید با پیش گرفتن سیاستی عملگرایانه و واقع بینانه که مبتنی بر توافق ملی و منافع عراق باشد برای حفظ استقلال و حاکمیت ارضی و امنیت و تثبیت نهادهای دموکراتیک خود بکوشد.

در این میثاق بر ضرورت تلاش همه جانبه برای رسیدن به این اهداف تأکید شده است: تلاش برای بازگرداندن اقتدار نهادهای حاکمیتی و اعتماد شهروندان به آن، انحصار حمل سلاح به حکومت و کمک به هم افزایی دستگاه های امنیتی، مبارزه با فساد در همه بخش ها، تلاش برای تقویت زیرساخت های اقتصاد عراق برای رسیدن به خودکفایی و کاهش واردات بی رویه.

میثاق سران سیاسی عراق برای رسیدن به این اهداف بر ضرورت خودداری عراق از پیوستن به محورهای منطقه ای و جلوگیری از تبدیل عراق به میدان تصفیه حساب ها یا مبدأ حمله به دیگر کشورها و تبدیل کشور به میدان تلاقی منافع اقتصادی و امنیتی مشترک و همکاری با شرکای بین المللی برای ساخت منظومه منطقه ای مبتنی بر منافع امنیتی مشترک و هم افزایی اقتصادی تأکید شده است.

در این میثاق تأکید شده که عراق با جایگاه سیاسی و جغرافیایی خود می تواند پل ارتباط میان کشورها و ملت ها باشد و در همین راستا در تماس و هماهنگی با کشورهای منطقه برای ایجاد چارچوبی جهت گفت وگوهای دوره ای درباره مشکلات منطقه ای و تقویت همکاری های بین المللی جهت کاهش تنش ها تلاش می کند.

در این میثاق بر تقویت روابط دوستانه عراق با همسایگان و کشورهای عربی و اسلامی تأکید و منافع عراق در افزایش همکاری های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای عربی و اسلامی دانسته شده است و افزوده شده که عراق هرگز مبدأ هرگونه حمله ای به کشورهای منطقه نخواهد بود ضمن آنکه همواره استقلال خود در تصمیم گیری را حفظ خواهد کرد.

سران سیاسی عراق در این میثاق بر تلاش جهت بسیج تلاش های منطقه ای و بین المللی با همکاری سازمان ملل و اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب جهت کاهش تنش های منطقه براساس اصل احترام به استقلال کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها تأکید کرده اند.

در این میثاق همچنین تصریح شده که حضور نیروهای نظامی خارجی در عراق مبتنی بر ضوابطی است که بر سر آنها با کشورهای ائتلاف بین المللی ضد داعش توافق شده است و این هماهنگی فقط منحصر به همکاری امنیتی نمی شود بلکه ابعاد اقتصادی و علمی و بازسازی و کمک به آوارگان را هم شامل می شود و نباید حضور این نیروها در عراق به هیچ معنایی خلاف حاکمیت ارضی عراق با به منظور حمله به کشورهای همسایه باشد.

امضاکنندگان این میثاق از فرمانده کل نیروهای مسلح خواسته اند که با نظارت بر تعداد و عملکرد نیروهای خارجی در عراق پایبندی آنها به مأموریت های واگذارشده به ایشان را به دقت زیر نظر داشته باشد.

منبع
دفتر ریاست جمهوری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا