سیاسی

فهرست اصلاحات پیشنهاد شده در رابطه با انتخابات شوراهای استانی عراق

در جلسه‌ای که با حضور «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق و اعضای کمیسیون حقوقی پارلمان با کمیساریای عالی انتخابات برگزار شد، اصلاحاتی در رابطه با انتخابات شوراهای انتخاباتی مطرح شد.

میدل ایست نیوز: در جلسه‌ای که با حضور «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق و اعضای کمیسیون حقوقی پارلمان با کمیساریای عالی انتخابات برگزار شد، در مورد پیش‌نویس نخست اصلاح قانون انتخابات شورای استان‌ها و شهرستان‌ها به شماره ۱۲ سال ۲۰۱۸  تصمیمات و اصلاحاتی مطرح شد که عبارت است از:

۱. زمان جدید برای انتخابات پس از توافق با دولت و کمیساریا و پارلمان برای روز چهارم آوریل ۲۰۲۰ پیشنهاد شد.

۲. توافقی در مورد تعداد کرسی‌های استان بغداد حاصل شد که باید تعیین تعداد کرسی‌های آن امری مستثنی تلقی شود، اما در مورد سایر استان‌ها، تعداد اعضای آنها برای هر استان به همراه تعداد مردان و زنانی که به این کرسی‌ها می‌رسند، مشخص می‌شود.

۳. نظام انتخاباتی پیشین در زمینه توزیع تعداد کرسی‌های زنان و نه حکم کابینه که از سوی دولت ارائه شده است، لحاظ می‌گردد.

۴. با نامزدی حدود ۲۰ درصد از کسانی که دارای مدرک دبیرستان یا آموزشگاه هستند، موافقت می‌شود.

۵. در مورد توقف فعالیت شورای استان‌ها از تاریخ آغاز فعالیت‌های تبلیغاتی، توافقاتی حاصل شد. دو دیدگاه در این خصوص وجود دارد؛ نخست اینکه فعالیت‌های تبلیغاتی به مدت دو ماه باشد، به این دلیل که تا زمانی که فعالیت‌‌های انتخاباتی برقرار است، خدماتی به شهروندان ارائه می‌شود. دیدگاه دیگر این است که تبلیغات به مدت یک ماه یا ۱۵ روز باشد و بر این اساس فعالیت شورای استان از تاریخ آغاز فعالیت‌های انتخاباتی تعیین می‌شود.

۶. توافقی حاصل شد تا حکم ویژه دولت به میزان ۳۰ درصد برای بالاترین آراء باشد و پیشنهاد دیگری مبنی بر حذف این میزان و جایگزین کردن آن با دو کرسی به بالاترین بازندگان نزدیک به افراد پیروز (یک کرسی برای مردان و یک کرسی برای زنان) ارائه می‌شود.

۷. حکم دولت در خصوص توزیع کرسی‌ها به میزان ۱.۹ اجرا شود و اگر این گزینه ملغی شود، حکمی در قانون پیشین برای لحاظ میزان ۱.۷ وجود دارد.

۸. در مورد کرکوک، موضوع آن به نشست گسترده میان دولت و نمایندگان کرکوک و کمیساریای انتخابات موکول شد که هفته آتی برای این نشست تدارک دیده می‌شود.

۹. روسای فراکسیون‌های پارلمانی به همکاری با کمیسیون‌های پارلمانی ذیربط در خصوص این قانون که کمیسیون‌های حقوقی پارلمانی و مناطق و استان‌های پارلمانی هستند، ادامه می‌دهند و نشست‌ها طی هفته آتی برای ارائه قانون به منظور رای گیری در پارلمان قبل از مورخ ۱۰/ ۷/ ۲۰۱۹ ادامه می‌یابد.

۱۰. این توافق حاصل شد که شمارش آراء به صورت الکترونیکی انجام شود و درصورتی که شکایت یا اعتراضی به کمیساریا ارائه شد، اجازه شمارش آراء به میزان پنج درصد داده می‌شود و اگر مسجل شود که مغایرتی میان شمارش الکترونیکی با شمارش دستی وجود دارد، آراء به میزان ۱۰ درصد بازشماری می‌شود و پس از آن صندوق‌های رای گشوده می‌شود تا آمارها تطبیق داده شود و نتایج شمارش دستی به عنوان نتیجه نهایی در نظر گرفته خواهد شد.

۱۱. به توافق نیمه کاملی در مورد این امر دست یافته شد که نتایج انتخابات شورای استان‌ها طی ۲۴ ساعت اعلام شود و این نتایج اولیه باشد.

۱۲. چهار تا پنج روز برای کمیساریا پس از پایان انتخابات مشخص می‌شود تا نتایج شکایت‌ها و اعتراض‌ها اعلام شود.

۱۳. در ماده دوم از اصلاح قانون ارائه شده از سوی دولت آماده است (هیچ حزب یا تشکیلات سیاسی این اجازه را ندارد تا کرسی را از نامزد برنده شده بگیرد و اعضای فهرست نیز نمی‌توانند بعد از تشکیل دولت از فهرست‌ها خارج شوند). در مورد این مساله در نشست امروز توافق حاصل شد که این دستور با اصول سیاسی یا اصول فهرست‌ها یا احزاب مغایرت دارد چراکه فهرست‌ها را تضعیف کرده و گویی که گروه‌های سیاسی با این دستور از سوی دولت هدف قرار گرفته شده‌اند و اتفاق نظر بسیاری برای حذف این حکم وجود دارد و گزینه در اختیار گروه‌های سیاسی گذاشته شود تا پیشنهاد جایگزینی را از این حکم ارائه دهند که چارچوب پیشنهادها درج می‌شود یا اینکه این حکم دولتی حذف شود، این موضوع بلاتکلیف باقی ماند.

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا