سیاسی

دستورات مهم امنیتی نخست وزیر عراق برای صیانت از استقلال کشور

«عادل عبدالمهدی» چهار دستور مهم خطاب به نیروهای مسلح عراق و نیروهای نظامی خارجی مستقر در عراق صادر کرد.

میدل ایست نیوز: «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، با صدور بیانیه ای رسمی چهار تصمیم مربوط به استقلال و امنیت عراق را ابلاغ کرد.

در بیانیه نخست وزیر عراق که روز (سه شنبه، 18 ژوئن) منتشر شده آمده که عراق در مرحله گذشته در نتیجه جنگ های داخلی و خارجی شاهد انحلال ارتش و تحمیل اشغالگری بر عراق و حضور نیروهای خارجی و دخالت های بیگانه یا استفاده از خاک عراق برای فعالیت های مسلحانه علیه دیگر کشورها بوده است.

این بیانیه افزوده که عراق همچنین از فعالیت های خرابکارانه و اقدامات تروریستی به خصوص القاعده و داعش رنج برده که نیروهای مسلح با همه انواع آن از ارتش و پلیس و حشد الشعبی و حشد عشایری و پیشمرگ ها و داوطلبان و با حمایت نیروهای ائتلاف بین المللی و دوستان و همسایگان عراق دربرابر آن ایستادند.

نخست وزیر عراق در این بیانیه تأکید کرده که این واقعیت باعث ایجاد اقدامات و رفتارهای خارج از کنترلی شده است که امروز پس از پایان آزادسازی خاک عراق و پیروزی بزرگ بر داعش و پیدایش نشانه های بازگشت اقتدار دولت و سلطه کامل حکومت برای تحقق استقلال و حاکمیت ارضی باید همه حالت های غیر قانونی و خلاف حاکمیت ارضی پایان یابد.

در این بیانیه تصمیمات جدید به نحو زیر ابلاغ شده است:

1. ممنوعیت هرگونه فعالیت یا تحرک نیروهای خارجی در خاک عراق بدون اجازه و توافق و کنترل کامل دولت عراق؛

2. ممنوعیت هرگونه فعالیت کشورهای منطقه یا خارج منطقه از خاک عراق علیه هر کشور دیگر همسایه یا غیر همسایه یا نیروهای خارجی داخل یا خارج عراق بدون توافق قبلی با دولت عراق؛

3. ممنوعیت هرگونه فعالیت مسلحانه نیروهای عراقی یا غیر عراقی در خارج از چارچوب نیروهای مسلح عراق یا خارج از فرمانده و اشراف فرمانده کل نیروهای مسلح؛

4. هرگونه گروه مسلحی که در چارچوب نیروهای مسلح عراق فعالیت می کند حق داشتن تحرکات یا عملیات یا مخازن سلاح یا صنایع تولیدی خارج از اراده و بدون اطلاع نیروهای مسلح عراق به فرماندهی فرمانده کل نیروهای مسلح ندارد.

عبدالمهدی افزوده که اجرای موفق این برنامه زمان خواهد برد چون با پیچیدگی ها و حساسیت های بسیار و نافرمانی های نه چندان اندک همراه خواهد بود اما «با از زمان رسیدن به مسئولیت در پی تقویت اقدامات مثبت مسئولان پیشین بودیم».

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا