اجتماعیسرخط خبرها

پنج پرسش دیده بان حقوق بشر از بحرین همزمان با نشست منامه

سازمان دیده بان حقوق بشر از خبرنگاران و حاضران در نشست منامه خواسته که این پرسش ها را با مقامات بحرینی در میان گذارند.

میدل ایست نیوز: همزمان با آغاز به کار نشست اقتصادی «صلح برای شکوفایی» در بحرین که نشست مقدماتی بررسی ابعاد اقتصادی طرح امریکا برای صلح در خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» است، سازمان دیده بان حقوق بشر پنج پرسش درباره وضعیت حقوق بشر این کشور منتشر کرد.

در بیانیه رسمی این سازمان آمده که حاضران در این نشست و خبرنگارانی که آن را پوشش می دهند باید از مقامات بحرینی این پنج پرسش را در میان نهند «به خصوص که بسیار کم پیش می آید که روزنامه نگاران مستقل و خارجی و گروه های حقوق بشری اجازه ورود به بحرین را پیدا کنند».

در این بیانیه تأکید شده که «تناقضی سخره آور است که بحرین که با بازداشت های بی ضابطه و نظارت های شدید و شکنجه در پی سرکوب و زیر پا له کردن مخالفان خود است به عنوان میزبان نشستی درباره صلح برای شکوفایی انتخاب می شود».

پرسش اول: چرا فعالان اجتماعی و سیاسی را زندانی کرده اید؟

سازمان دیده بان حقوق بشر تأکید کرده که حکومت بحرین ده ها فعال حقوقی و روزنامه نگار و مخالفان سیاسی را به علل ناموجه امنیتی به زندان انداخته و این افراد اکثرا در راهپیمایی های مسالمت آمیز بازداشت شده اند.

این سازمان ازجمله از «نبیل رجب» که به علت انتقاد از حمله به یمن سه سال است در زندان به سر می برد، و «عبدالهادی الخواجه» که بابت برپایی راهپیمایی مسالمت آمیز از سال 2011 تاکنون زندانی است نام آورده است.

پرسش دوم: چرا حملات شما علیه آزادی بیان و هرگونه سخن انتقادی رو به افزایش است؟

در این بیانیه آمده که بحرین مانع از فعالیت رسانه های مستقل شده و همه گروه های مخالف را منحل کرده و نظارت شدیدی را بر شبکه های اجتماعی اعمال می کند.

پرسش سوم: چرا عاملان شکنجه محاکمه نمی شوند؟

سازمان دیده بان حقوق بشر تأکید کرده که «موارد بسیار زیاد شکنجه» را در بازداشتگاه های بحرین به خصوص در مرحله بازجویی رصد کرده و دستگاه قضایی این کشور حاضر به برخورد با عاملان آنها نیست.

پرسش چهارم: چرا از سلب تابعیت به عنوان یک محکومیت استفاده می شود؟

در این بیانیه آمده که از سال 2012 بیش از 900 شهروند بحرینی بدون دلیل محکمه پسندی به اتهام فعالیت تروریستی از تابعیت محروم شده اند.

هرچند در سال آوریل 2019 پادشاه بحرین 551 نفر را از محکومیت عفو کرد، اما هنوز 400 نفر بدون تابعیت هستند.

پرسش پنجم: چرا محکومیت به اعدام دوباره برقرار شد؟

به گفته دیده بان حقوق بشر، بحرین از سال 2017 محکومیت اعدام را از سر گرفت و سه شهروند شیعه را بابت اعترافاتی که زیر شکنجه از آنها گرفته شده بود اعدام کرد.

در این بیانیه تأکید شده که تا ژوئن 2019، دست کم 10 نفر در بحرین منتظر اجرای حکم اعدام هستند در حالی از هیچ یک از حقوق مربوط به دادرسی عادلانه برخوردار نبوده اند.

منبع
دیده بان حقوق بشر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا