اجتماعیسیاسی

«در بحرین با آبجوی لبنانی… خاورمیانه جدید»، ذوق زدگی خبرنگاران اسرائیلی از حضور در منامه

خبرنگاران اسرائیلی دعوت شده به نشست منامه تأکید کردند که به رغم نبود روابط میان اسرائیل و بحرین، با گذرنامه اسرائیلی وارد بحرین شده اند.

میدل ایست نیوز: برای اولین بار در تاریخ، تعدادی از خبرنگاران اسرائیلی به صورت رسمی برای پوشش نشست اقتصادی منامه با عنوان «از صلح تا آبادانی» به منامه، پایتخت بحرین، سفر کردند.

در حالی که بسیاری از حکومت های عربی این نشست را تحریم کرده و افکار عمومی جهان عرب از آن خشمگین است، این خبرنگاران اسرائیلی نتوانسته اند شادی و ذوق زدگی خود را پنهان کنند.

این خبرنگاران به گفته خودشان از اسرائیل به امان (پایتخت اردن) منتقل شده و سپس با پرواز مستقیم به منامه رفته اند.

«باراک راوید»، خبرنگار اسرائیلی، در توئیتر خود نوشت که بحرین به 6 رسانه اسرائیلی اجازه ارسال خبرنگار به این نشست را داده است.

راوید که خبرنگار کانال 13 اسرائیل است، با سلسله توئیت هایی لحظه به لحظه حضور خود در بحرین را پوشش داده و نوشته که به حکم کار خود سفرهای بسیاری رفته اما برای این سفر شوق بیشتری دارد «چون اولین بار است که بحرین به خبرنگاران اسرائیلی اجازه ورود داده است».

او پس از ورود به منامه نیز عکسی از آبجوی ساخت لبنان منتشر کرده و نوشته: «در بحرین با آبجوی لبنانی… خاورمیانه جدید».

این پیغام او با واکنش شدید کاربران عرب مواجه شده است.

«نوآ لانداو»، خبرنگار هاآرتص نیز عکسی با حجاب از خود در بحرین منتشر کرد و برخی از مشاهداتش را با مخاطبانش درمیان گذاشت.

او خبر داد که فعالان اقتصادی و خبرنگاران اسرائیلی با گذرنامه اسرائیلی وارد بحرین شده اند هرچند روابط رسمی میان دو کشور برقرار نیست.

به گفته لانداو در تابلوهای راهنمایی شرکت کنندگان هم بدون هیچ پرده پوشی از کلمه «اسرائیل» که بحرین به صورت رسمی چنین کشوری را به رسمیت نشناخته استفاده شده است.

«آریل کاهانا»، خبرنگار سیاسی روزنامه «ایسرائل هیوم» نیز ضمن انتشار عکسی از خود در منامه نوشت: «از ورود به بحرین به عنوان یک روزنامه نگار اسرائیلی و با گذرنامه اسرائیلی بسیار خوشحال و مفتخرم، امیدوارم به صلح برسیم». او از استقبال گرم میزبانان نیز تشکر کرد.

در میان سیاستمداران هم «تزیپی لیونی»، وزیر امور خارجه اسبق اسرائیل، عکس از خود در خیابانی در منامه منتشر کرد و نوشت: «به یک کنفرانس دیگر دعوت شده بودم، غیر از نشست منامه درباره معامله قرن».

از سوی دیگر، اتحادیه روزنامه نگاران عرب دعوت از خبرنگاران اسرائیلی در این نشست را به شدت محکوم و تأکید کرد که حضور این خبرنگاران خلاف «تصمیمات اتحادیه روزنامه نگاران است که هرگونه عادی سازی روابط با اسرائیل را رد می کند».

بسیاری از فعالان اجتماعی و فرهنگی بحرین نیز با نصب پرچم فلسطین در ساختمان های منامه همبستگی خود با ملت فلسطین و مخالفتشان با میزبانی این نشست در منامه را ابراز کردند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا