سرخط خبرهاسیاسی
موضوعات داغ

دستور العمل ده بندی مهم عبدالمهدی درباره حشد الشعبی + سند

«عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق و فرمانده‌کل نیروهای مسلح این کشور با صدور دستور العملی، تصمیمات مهمی را درباره نحوه فعالیت نیروهای حشد الشعبی اتخاذ کرد.

میدل ایست نیوز: «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق و فرمانده‌کل نیروهای مسلح این کشور با صدور دستور العملی، تصمیمات مهمی را درباره نحوه فعالیت نیروهای حشد الشعبی اتخاذ کرد که به شرح ذیل است:

با عنایت به منافع عامه و با استناد به اختیاراتی که به موجب قانون اساسی بر عهده من قرار گرفته است و نیز با ایمان به نقش پر رنگ رزمندگان حشدالشعبی و در راستای تحکیم این نهاد در عرصه داخلی و خارجی و تسهیل در عملکرد این نیروها، تصمیمات ذیل اتخاذ شد:

1.همه نیروهای حشد الشعبی به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر نیروهای مسلح عراق فعالیت کرده و تمام قوانین نیروهای مسلح بر آنها نیز صدق خواهد کرد، حشد الشعبی تحت امر فرمانده کل نیروهای مسلح و بر اساس قوانین و ضوابط مصوب پارلمان فعالیت می کند، مسئول این نهاد، رئیس سازمان حشدالشعبی است که توسط فرمانده کل نیروهای مسلح منصوب می شود و همه تشکیلات حشد در ارتباط با او عمل می کنند.

2. همه نام‌گذاری‌هایی که پیشتر در حشدالشعبی در دوران مبارزه با گروه تروریستی داعش استفاده می شد، به صورت نهایی کنار گذاشته می شود و به جای آن نام‌گذاری‌های معمول نظامی مانند گردان، تیپ، لشکر و غیره مورد استفاده قرار می گیرد، این امر شامل حشد عشایری و دیگر تشکیلات محلی و ملی نیز می شود ههچنین نیروهای حشد با رتبه‌های نظامی معمول همانند دیگر نیروهای مسلح به فعالیت خود ادامه می دهند.

3. نیروها و تشکیلات وابسته به حشدالشعبی هر گونه ارتباط سیاسی و یا دستوری را با تشکیلات درج شده در بند 2 قطع می کنند.

4.مجموعه‌های موجود در حشدالشعبی که به نیروهای مسلح نمی پیوندند می توانند تبدیل به گروه‌های سیاسی شوند و در چارچوب قانون احزاب و ضوابط فعالیت سیاسی حاکم در کشور به عملکرد خود ادامه دهند و از حمل سلاح توسط این گروه‌ها مگر با کسب مجوز، ممانعت به عمل خواهد آمد.

5. تمام اردوگاه‌های نیروهای حشدالشعبی مانند دیگر نیروهای مسلح مشخص می شود و مناطق حضور نیروهای حشد طبق قانون و روال معمول در نیروهای مسلح مشخص می شود.

6. تمام دفاتر و مقرهایی که نام هر یک از گروه های حشد الشعبی را چه در شهرها و یا در خارج از آنها داشته باشند، بسته می شوند.

7- حضور هر گروه مسلحی که به صورت محرمانه یا علنی در خارج از چارچوب این دستورات عمل کند، ممنوع است و این گروه ناقض قانون تلقی می شود و به موجب آن تحت تعقیب قرار می گیرد.

8- تمامی دفاتر اقتصادی، مراکز ایست و بازرسی و مقرهای این نیروها که خارج از چارچوب جدید فعالیت حشدالشعبی به عنوان بخشی از نیروهای مسلح وجود دارند، بسته می شود.

9.تاریخ 2019/07/31 به عنوان مهلت نهایی برای انجام اقدامات لازم به منظور هماهنگی با ضوابط ذکر شده تعیین می شود.

10. دستورات مربوط به ساختار حشد الشعبی و تشکیلات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

همچنین بخوانید:

واکنش دبیر کل عصائب اهل حق به دستور العمل نخست وزیر عراق درباره حشد الشعبی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا