سرخط خبرهاسیاسی

ساخت بندری بزرگ در شرق لیبی با حمایت امریکا

مقامات دولت مستقر در شرق لیبی و شرکت امریکایی جویدری اعلام کردند که در حال برنامه‌ریزی برای توافق بر سر توسعه بندری بزرگ در شرق لیبی هستند.

میدل ایست نیوز: مقامات دولت مستقر در شرق لیبی به همراه شرکت امریکایی جویدری اعلام کردند که در حال برنامه‌ریزی برای توافق بر سر توسعه بندری بزرگ در شرق لیبی هستند.

گفت‌وگوها از یک سال پیش برای ساخت بندری در شهر سوسه ادامه دارد، این سرمایه‌گذاری در لیبی که از سال 2011 میلادی یعنی زمان سرنگونی معمر القذافی با آشوب و ناامنی دست به گریبان است، اقدامی نادر به شمار می رود.

شرکت جویدری امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این گروه با اداره بنادر دولت لیبی در تاریخ 13 ماه مه توافق‌نامه‌ای ابتدایی برای گسترش بندری چندمنظوره در شهر سوسه به امضا رسانده است.»

این شرکت در ادامه افزود: «گام‌های بعدی شامل برنامه‌ریزی برای انجام امور مهندسی، مالی، تجاری و عملیاتی می شود.»

در همین راستا، «صلاح الحاسی»، رئیس اداره بنادر در منطقه شرقی و رئیس کمیته پیگیری امور بندر سوسه نیز گفت: «تاکنون توافقی نهایی امضا نشده است اما 90% از آن به انجام رسیده است.»

وی افزود: «ما اکنون در مرحله آخر امضای قرارداد هستیم، امور کلی مورد توافق واقع شده و اکنون بندهای قرارداد را بازبینی می کنیم این بدین معناست که برای امضای قرارداد 90% از کار به پایان رسیده است.»

هیچ یک از طرفین جزئیات بیشتری در این باره ارائه نداده اند و تنها اعلام کرده اند که حجم سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلار برآورد می شود.

امضای نهایی این قرارداد دستاورد بزرگی برای دولت مستقر در شرق لیبی که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است، رقم خواهد زد، انتظار می رود بندر سوسه به مهم‌ترین بندر برای ورود کالا به شرق لیبی تبدیل شود.

نیروهای شرق لیبی به رهبری ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر برای تسلط بر طرابلس، پایتخت لیبی دست به حمله نظامی به قلمرو دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج زده اند که تاکنون هیچ یک از طرفین موفق به کسب پیروزی قاطع بر طرف مقابل نشده است، در این بین، تاثیر طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز در حمایت از آن دو و تداوم درگیری‌ها را نمی توان نادیده گرفت.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا