اقتصادیسرخط خبرهاسیاسی

آمریکا درصدد تشکیل ائتلاف نظامی برای تامین امنیت تنگه هرمز و باب المندب

نزدیک به یک پنجم نفت جهان از مسیر تنگه هرمز منتقل می‌شود و ایران تا کنون بارها تهدید کرده درصورتی که نتواند نفت خود را صادر کند، این تنگه را خواهد بست.

میدل ایست نیوز: ایالات متحده آمریکا امیدوار است طی دو هفته آینده به کمک متحدانش، ائتلافی نظامی در منطقه خلیج برای حفاظت از آب های استراتژیک ایران و یمن تشکیل دهد.

این خبر روز سه‌شنبه از سوی ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد فرماندهی مشترک ارتش آمریکا اعلام شد.

به گزارش یورونیوز، ژنرال دانفورد اعلام کرد: «هم اکنون در حال گفت وگو با شماری از کشورها هستیم تا ببینیم آیا می‌توانیم با یکدیگر ائتلافی برای اطمینان از آزادی ناوبری در تنگه هرمز و باب المندب تشکیل دهیم. احتمالا تا دو هفته آینده مشخص می‌شود که کدام کشورها عزم سیاسی برای حمایت از این ابتکار را دارند. در گام بعدی، به طور مستقیم با نیروهای نظامی کار خواهیم کرد تا قابلیت های ویژۀ آنها برای پشتیبانی از این طرح را شناسایی کنیم.»
نزدیک به یک پنجم نفت جهان از مسیر تنگه هرمز منتقل می‌شود و ایران تا کنون بارها تهدید کرده درصورتی که نتواند نفت خود را صادر کند، این تنگه را خواهد بست.
تقویت امنیت رفت و آمد کشتی‌ها در تنگه باب المندب که دریای سرخ را به خلیج عدن و دریای عرب متصل می‌کند نیز برای آمریکا و متحدانش مهم است.
علاوه بر کالاهای تجاری، روزانه نزدیک به ۴ میلیون بشکه نفت از مسیر باب المندب به اروپا، ایالات متحده و آسیا منتقل می‌شود و آمریکا همچنین عربستان سعودی و امارات متحده عربی از حملات حوثی‌های یمن در حوالی این تنگه نگران هستند.
تصمیم برای ایجاد این ائتلاف به ویژه پس از آن گرفته شد که شماری از تانکرهای نفتی در ماه‌های مه و ژوئن در نزدیکی تنگه هرمز مورد حمله قرار گرفتند و ایران یک پهپاد تجسسی آمریکا را نیز در این منطقه سرنگون کرد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا