سرخط خبرهاسیاسی

رئیس اداره کانال سوئز اخبار مربوط به توقیف نفتکش ایرانی را رد کرد

سرتیپ «مهاب ممیش»، رئیس اداره کانال سوئز، اخبار منتشر شده درباره ممانعت از عبور یکی از نفتکش‌های ایرانی از کانال سوئز به مقصد سوریه را رد کرد.

میدل ایست نیوز: سرتیپ «مهاب ممیش»، رئیس اداره کانال سوئز، اخبار منتشر شده درباره ممانعت از عبور یکی از نفتکش‌های ایرانی از کانال سوئز به مقصد سوریه را رد کرد.

سرتیپ ممیش در گفت‌وگوی مطبوعاتی تصریح کرد: «نمی توانیم مانع از عبور کشتی شویم؛ تجارت نفت تجارتی مشروع محسوب می شود.»

وی افزود: «ممانعت از عبور کشتی در دو حالت زیر صورت می گیرد؛ نخست آنکه بیانیه‌ای از سوی سازمان ملل متحد صادر شده باشد و دوم اینکه کشتی تخلفی کرده باشد.»

کانال سوئر یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های دریایی محسوب می شود که علاوه بر ایجاد ارتباط میان دریای سرخ و مدیترانه، سه قاره افریقا، آسیا و اروپا را هم به هم پیوند می دهد، بسیاری از محموله‌های نفتی به ویژه از کشورهای نفت‌خیز منطقه با عبور از این کانال راهی مقصد‌های بین‌المللی می شود.

بر اساس توافق‌نامه قسطنطنیه، اداره کانال سوئز در برابر کشتیرانی بین‌المللی موضعی بی طرفانه دارد و تنها در صورتی که کشتی، حامل پرچم کشوری باشد که با مصر در وضعیت جنگی قرار دارد، قاهره می تواند مانع از عبور کشتی این کشور از کانال سوئز شود.

توافق‌نامه قسطنطنیه پیمانی است که در 29 اکتبر سال 1888 میلادی میان بریتانیا، آلمان، امپراتوری اتریش-مجارستان، امپراتوری روسیه، امپراتوری عثمانی، اسپانیا، فرانسه و هلند به امضا رسید و در آن بر آزادی کشتیرانی در کانال سوئز تاکید و حاکمیت مصر بر این کانال به رسمیت شناخته شد.

روزنامه العربی الجدید پیشتر طی خبری عنوان کرده بود که مصر، نفتکش ایرانی را که با پرچم اوکراین در حال طی مسیر بوده است، از 10 روز پیش توقیف کرده است.

خبر قبلی:

مصر نفتکش حامل نفت ایران در کانال سوئز را توقیف کرده است

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا