سیاسی

«سید حسن نصرالله»: پیروزی در سوریه و عراق عامل مهمی در شکست «معامله قرن» بود

دبیر کل حزب الله لبنان طی مصاحبه ای تأکید کرد که نه اسرائیل جرئت حمله به لبنان را دارد نه امریکا جرئت حمله به ایران را.

میدل ایست نیوز: «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در گفت‌وگو با شبکه المنار به سؤالات مختلف درباره تحولات لبنان و منطقه از جمله سالگرد جنگ 33 روزه اسرائیل پاسخ داد.

او در سخنان خود امنیت لبنان را مرهون وحدت لبنانی‌ها دانست و گفت که موازنه بازدارندگی میان لبنان و رژیم صهیونیستی و به‌طور مشخص میان مقاومت مردمی و میان اسرائیل مهم ترین وضعیت حاکم است که اسرائیل هم به آن اعتراف می‌کند.

نصرالله از پیشرفت مقاومت طی 13 سال اخیر سخن گفت و افزود: «طی 13 سال اخیر توانمندی نیروی انسانی ما گسترش یافته و تعداد نیروهای ما چندین برابر شده، قدرت هجومی ما افزایش یافته است، در حالی که سال 2006 قدرت هجومی ما محدود بود ما امروز از توان هجومی کیفی و منحصر به فرد برخوردار هستیم و به انواع سلاح‌های منحصر به فرد و کیفی مجهز شده‌ایم، ما یگان الرضوان و گردان‌های العباس را که نیروهای زبده و متخصص در عملیات هجومی هستند، در اختیار داریم. قدرت موشکی ما در زمینه تعداد و کیفیت توسعه یافته و این موشک‌های نقطه‌زن سلاح دقیقی است، در سال 2006 ما تعداد کمی از این سلاح‌ها نداشتیم، ولی امروز این سلاح قدرتمند و امکانات فراوانی در اختیار داریم. ».

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین تأکید کرد که حزب الله از اشراف اطلاعاتی بالایی در سطح زمینی، دریایی و هوایی برخوردار است و مقاومت در تمام زمینه‌ها در زمینه نیرو و امکانات و تجربه پیشرفت کرده است و افزود که حزب الله سیاست ابهام سازنده را در این پرونده دنبال می‌کند.

او گفت: «اسرائیل را نصیحت می‌کنم که ادبیات بازگرداندن لبنان به عصر حجر را تکرار نکنند، این سخن، توهین به لبنان است».

دبیر کل حزب الله با نشان دادن نقشه ای تأکید کرد که نواری به طول 70 کیلومتر و عرض 20 کیلومتر که تمام مراکز دولتی اسرائیل از جمله فرودگاه بن گورین و انبارهای تسلیحات و کارخانه پتروشیمی و بنادر تل آویو و اشدود در این مربع قرار دارد در تیررس ده ها هزار موشک حزب الله است.

او افزود: «حزب الله قادر است ویرانی گسترده‌ای به اسرائیل وارد کند، رازی که اسرائیل نمی داند را من فاش نمی کنم مگر به وقتش و این حرفم را  اسرائیلی ها خوب می  دانند».

نصرالله درباره طرح امریکا برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل، موسوم به «معامله قرن» تأکید کرد که این طرح شکست خواهد خورد چون عناصر موفقیت را با خود ندارد و افزود حتی یک فلسطینی یا مسلمان یا مسیحی و حتی عرب را پیدا نمی کنید که با دادن مقدسات اسلامی و مسیحی به اسرائیل موافقت کند و این نقطه ضعف اساسی در معامله قرن است.

او موفقیت در سوریه و عراق را عامل مهمی در شکست معامله قرن خواند و گفت: «برخی از رهبران معارضان سوریه به اسرائیل رفتند، اگر سوریه سقوط می‌کرد، چه  اتفاقی می‌افتاد؟».

دبیر کل حزب الله لبنان درباره مذاکرات غیر مستقیم دولت لبنان با اسرائیل نیز گفت که حزب الله این مسئله را بخشی از مسئولیت های دولت می داند و از آن پشتیبانی می کند هرچند هشدار داد که «اسرائیلی ها می‌خواهند که آمریکا ناظر این مذاکرات باشد، اگر آمریکا ناظر باشد،تمام امکاناتش را برای برآورده شدن خواسته های اسرائیل به کار می گیرد. دریا و زمین چه ربطی به آن دارد برخی کارشناسان می‌گویند که تعبیر ترسیم مرزهای زمینی تعبیر اشتباهی است، فقط مزارع شبعا وترسیمش با طرف سوری است».

او وضعیت کنونی سوریه را پیروزی بزرگی برای سوریه و محور مقاومت و روسیه و نیز شکست بزرگی برای پروژه دیگر و شکست مفتضحانه ای برای طرحی که جنگ جهانی علیه سوریه به راه انداخت دانست و گفت که اوضاع سوریه بهبود یافته است، «البته پرونده هایی همچنان وجود دارد که حل نشده از جمله ادلب و شرق فرات و پرونده سیاسی، ولی در کل هیچ جایی برای بازگشت سوریه به عقب وجود ندارد».

او همچنان اخبار منتشر شده درباره عقب نشینی بخشی از نیروهای حزب الله از سوریه را تأیید کرد و گفت: «ما به آرایش مجدد در سوریه دست زدیم و تعداد یگان‌ها را کاهش دادیم و اگر نیاز جدیدی باشد، می توانیم نیروها را با آسانی تمام به سوریه منتقل کنیم».

دبیر کل حزب الله همچنین اخبار موجود درباره اختلاف ایران و روسیه در سوریه را بی اساس دانست و گفت که امروز روسیه و ایران بیش از هر زمانی به هم نزدیک هستند و هیچ درگیری یا برخوردی میان نیروهای ایرانی و روسی در سوریه رخ نداده است و افزود باقی ماندن یا خروج ایران از سوریه به تصمیم رهبری سوری بستگی دارد.

او خطاب به «بنیامین نتانیاهو» گفت: «هر کاری که می خواهید انجام دهید،  ایران هرگز از سوریه خارج نخواهد شد» و افزود که حملات اسرائیل هرگز به اهدافش خدمتی نخواهد کرد، این بمباران اهدافش را محقق نکرده است.

نصرالله همچنین تأکید کرد که حمله اسرائیل به سوریه به نفع طرف روسی نیست، ولی روسیه هم نمی تواند مانع آن شود، «من می گویم که روسیه باید مانع بمباران سوریه از سوی اسرائیل شود» و افزود که وقتی سامانه اس 300 به سوریه تحویل داده شود اوضاع فرق خواهد کرد.

او درباره تنش میان ایران و امریکا نیز گفت که «ایران هرگز آغازگر هیچ جنگی با آمریکا نخواهد بود، بلکه آغازگر آن آمریکا خواهد بود، اما آمریکا می گوید خواهان جنگ نیست و بعید می داند که آمریکا جنگی علیه ایران را آغاز کند».

نصرالله افزود در آمریکا نهادهایی وجود دارد و من بعید می دانم که آمریکا جنگی علیه ایران به راه اندازد، ترامپ فقط بر بخش اقتصادی حساب باز کرده است.

او اظهار داشت که ایران هرگز به شکل مستقیم با آمریکا مذاکره نخواهد کرد، و این مسئله مورد اختلاف در ایران نیست، بلکه موضع تمام مسئولان ایران است، یک ایرانی را پیدا نخواهید کرد که بگوید باید مذاکره کنیم.

وی همچنین از انعطاف ایران در گفت وگو با کشورهای عربی خلیج به طور خاص عربستان سعودی سخن گفت و تأکید کرد: «سعودی‌ها به ما در لبنان زیان و ضرر زیادی وارد کردند، با این حال مانع هرگونه گفت‌وگوی سعودی ایرانی نمی شویم و تنها یک نفر مخالف این گفت‌وگوست و آن فرد نتانیاهوست» و افزود که حتی ملت یمن که از جنگ آسیب دیده از گفت وگو ایران و عربستان استقبال می کند.

نصرالله تأکید کرد که اگر جنگی علیه ایران به راه افتاد، تمام منطقه شعله‌ور خواهد شد و این کشور تنها نخواهد ماند، «ایران قادر است با قدرت و شدت اسرائیل را موشک باران کند، محور مقاومت در حال حاضر با قدرت این مسئله را بررسی می کند که آیا تماشاچی باقی خواهیم ماند؟».

او درباره یمن هم اظهار داشت که «یمنی‌ها خواهان ادامه جنگ نیستند، تمام هدفشان این است که متجاوزان را وادار به توقف جنگ کنند، حرکت رو به جلو ممکن است متجاوزان را به توقف جنگ مجبور کند،یمنی‌ها قادر هستند تمام فرودگاه های عربستان را با موشک هدف قرار دهند، ولی گام به گام حرکت می کنند، آنچه انصارالله می خواهد این است که جنگ متوقف شود،‌آنها خواهان ویرانی بیشتر نیستند، به نظر می رسد در امارات در این زمینه بازنگری می شود».

منبع
المیادین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا