اقتصادیسیاسی

فلسطین در پی واردات نفت از عراق

نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین کاهش وابستگی اقتصادی به اسرائیل را برنامه دولت خود اعلام کرده است.

میدل ایست نیوز: قرار است روز دوشنبه هیئتی از وزرا و فعالان اقتصادی فلسطینی به ریاست «محمد اشتیه»، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، وارد بغداد شود.

دولت فلسطین پیش از این اعلام کرده بود که استراتژی تازه ای را برای ارتباط اقتصادی با کشورهای عربی به منظور قطع تدریجی وابستگی اقتصادی خود به اسرائیل آغاز کرده است.

براساس گزارش های دستگاه آمار فلسطین، از 6 میلیارد دلار واردات فلسطینیان در غزه و کرانه باختری، 3.5 میلیارد دلار آن از اسرائیل وارد می شود که شامل کالا و خدمات است و نیمی از آن (حدود 3 میلیارد دلار) را سوخت و برق تشکیل می دهد که انحصارا از اسرائیل به فلسطین می رسد.

یک مقام فلسطینی به «ایندیپندنت عربی» گفت که هیئت وزارتی فلسطینی «در بغداد امکان خرید نفت عراق به قیمتی پایین تر را بررسی خواهد کرد به این ترتیب که این نفت پس از پالایش و فراوری در اردن به فلسطین منتقل شود».

این منبع که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرده که در سفر هفته گذشته نخست وزیر فلسطین به اردن، این کشور موافقت خود را با این طرح ابراز کرده «اما ترتیبات لجستیک چنین کاری زمان بر خواهد بود چون ترکیبات فنی نفت در اسرائیل با آنچه اردن استفاده می کند بسیار متفاوت است».

«پروتوکول پاریس» که بر روابط اقتصادی فلسطین و اسرائیل نظارت دارد به فلسطین اجازه واردات نفت از خارج را می دهد اما به این شرط که متناسب با استانداردهای اروپا باشد و نفت استاندارد اروپا همان است که اسرائیل به فلسطین می فروشد.

جدا از مسائل فنی، سلطه کامل اسرائیل بر مرزهای فلسطین و اردن نیز چالشی جدی در اجرای این برنامه است، هرچند فلسطینی ها امیدوارند که اردن بتواند موافقت اسرائیل با افزایش مناسبات اقتصادی فلسطین با کشورهای عربی را بگیرد.

هفته گذشته هیئتی به ریاست اشتیه به اردن سفر کرد و تأسیس منطقه آزاد تجاری و صنعتی در مرز فلسطین و اردن یکی از توافقاتی بود که میان هیئت های دو کشور امضا شد. همچنین توافق شد که حجم صادرات برق اردن به فلسطین از 26 مگاوات به 80 مگاوات افزایش یابد. فلسطین امیدوار است که تا دو ماه آینده بتواند شبکه برق بیت المقدس را به برق اردن متصل کند.

منبع
ایندیپندنت عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا