سرخط خبرها

بیانیه شدیداللحن ائتلاف «اسامه النجیفی» علیه اظهارات فرقه گرایانه «نوری المالکی»

ائتلاف «القرار» در بیانیه خود تأکید کرد که حتی اگر در موصل «عقب نشینی» اتفاق افتاده باشد، «المالکی» مسئول اصلی برخورد با عاملان این عقب نشینی بوده است.

میدل ایست نیوز: ائتلاف «القرار» به ریاست «اسامه النجیفی»، به اظهارات اخیر «نوری المالکی» درباره سقوط موصل واکنش نشان داد.

در این بیانیه سقوط موصل و استان نینوا به دست تروریست های داعش فاجعه ای بزرگ خوانده شده که با وجود تلاش های کمیته های نظامی یا پارلمانی برای تحقیق و تفحص درباره آن «همچنان واقعیت ها طور دیگری جلوه داده می شود».

در بیانیه این ائتلاف سیاسی اهل سنت که مرکز اصلی آن در موصل است آمده که تازه ترین مورد تغییر واقعیت اظهارات فرمانده وقت نیروهای مسلح عراق، نوری المالکی، است که «در آن کوشیده قربانی را به جای جلاد بنشاند در حالی که شاهدان واقعه و قهرمانان ماجرا هنوز زنده اند».

این بیانیه با اشاره به ادعای المالکی که علت سقوط موصل را مسائل فرقه ای دانسته و مدعی شده که 90 درصد نیروهای مسلح مستقر در استان نینوا از اهل سنت بودند آورده: «باید پرسید که ایشان در مقام بالاترین مسئول اجرایی کشور و فرمانده کل نیروهای مسلح چگونه چنین بر فرقه گرایی و ایجاد فتنه فرقه ای تأکید می کند در حالی که همه می دانند سخن او بی اساس است و همه آمارها آن را تکذیب می کنند».

ائتلاف القرار در بیانیه خود تأکید کرده که حتی اگر ادعای مالکی درست باشد، باز هم مسئولیت عدم حفظ تعادل نیروها در استانی به اهمیت استان انبار متوجه فرمانده کل نیروهای مسلح است ضمن اینکه اگر «نیروهای مسلح از استان طبق ادعای المالکی عقب نشینی کرده باشند، او در مقام فرمانده نیروهای مسلح چه اقدامی برای برخورد و محاکمان عاملان این عقب نشینی انجام داده است؟».

همزمان عبدالرحمن اللویزی نماینده سابق مجلس عراق با انتشار اسنادی آمار و ارقام نیروهای مسلح مستقر در استان نینوا و دین و مذهب و قومیت آنان در زمان حمله تروریست های داعش را منتشر کرد که نشان می داد اظهارات نوری المالکی بی اساس است.

نوری المالکی در مصاحبه ای تلویزیونی به مناسبت سالروز آزادی موصل از چنگ داعش مدعی شد که علت سقوط موصل به دست تروریست ها عقب نشینی برنامه ریزی شده نیروهای مسلح از شهر موصل بود و گفت که 90 درصد این نیروها اهل سنت بودند و با همدستی یکدیگر موصل را به تروریست ها تحویل دادند.

ائتلاف القرار از نیروهای مهم متشکل از چهره های سیاسی اهل سنت است که «اسامه النجیفی»، رئیس سابق مجلس عراق، آن را رهبری می کند و «خمیس الخنجر» از چهره های شاخص آن است.

منبع
القدس العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا