سیاسی

«العبادی»: «المالکی» تعهد کتبی داده بود که به دبیر کلی برنگردد/ نیروهای حشد 60 هزار نفرند اما 150 هزار نفر حقوق می گیرند

«حیدر العبادی» تأکید کرد که سودای بازگشت به نخست وزیری را ندارد و بهتر می داند که هر دولتی چهار سالش را تمام کند.

میدل ایست نیوز: «حیدر العبادی»، نخست وزیر سابق عراق، تأکید کرد که آنچه در نشست مجمع عمومی حزب الدعوه رخ داد نه انتخابات که تجدید پیمان با «نوری المالکی» بود که چنین چیزی در حزب الدعوه سابقه نداشته است.

او در مصاحبه با شبکه «الفرات» تأکید کرد که آنچه در این نشست گذشت تلاش برای به دست آوردن یک چیز مشخص سیاسی بود و افزود که نباید از حزب برای منافع سیاستمداران استفاده شود.

وی اظهار داشت که طرحی برای اصلاح حزب الدعوه پیشنهاد کرده که همه سران حزب ازجمله شخص نوری المالکی آن را امضا کرده است اما آنچه در نشست مجمع عمومی گذشت چیز دیگری بود که «غافلگیرکننده و مطلقا غیر قابل قبول است» و افزود که چگونه می توان با کسی تعامل کرد که به امضا و تعهد خودش پایبند نیست.

العبادی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که فعالیتی که در قبال دولت پیش گرفته را «اپوزیسیون سنجشی» خوانده که در حال سنجش عملکرد دولت است بدون آنکه با دولت دشمنی ای داشته باشد و افزود که اگر دولت در مسیر درست حرکت کند از آن حمایت می کنیم.

او افزود که دو بال اصلی تشکیل دهنده دولت ائتلاف های فتح و سائرون بودند و این دو هرچند ادعای کوتاه آمدن از سهم خود را مطرح کردند در نهایت به شدت به سهم خود پایبند ماندند و وزارتخانه ها را به صورت غیر عادلانه میان خود تقسیم کردند و تأکید کرد که در نهایت برخی از کسانی که به کابینه راه یافتند کسانی بودند که خود «عبدالمهدی» هم آنها را قبول نداشت.

رئیس ائتلاف نصر درباره وضعیت حشد الشعبی نیز تأکید کرد که این تلاش برای واداشتن این نیروها به انتخاب یکی از فعالیت سیاسی یا فعالیت نظامی از زمان دولت سابق، گفت که پس از انتخابات دیدم که چگونه وارد فعالیت سیاسی شدند و ارتباط نظامی خود را هم حفظ کردند و افزود که این وضعیت بسیار خطرناک است.

وی اظهار داشت که نگرانی وی بیشتر به سوء استفاده داخلی از حشد و نه استفاده خارجی از آن مربوط می شود و به نقل از بازرس حشد خبر داد که تعداد سربازان حشد 60 هزار تن است اما آنچه در اسناد ثبت شده و حقوق بگیران آن  150 هزار نفر است و کاسبان جنگ از حشد برای تأمین منافع خود استفاده کردند.

به گفته وی برخی گردان های حشد الشعبی حاضر به سرشماری دقیق نیروهایشان نشدند.

او همچنین گفت که باید اجازه داد هر دولتی دوره خود را به پایان برساند مگر آنکه خودش فروبپاشد و افزود که روش ما این نیست که دولت را در کمتر از چهار سال تغییر دهیم «اما سودای دستیابی به نخست وزیری ندارم و اکنون خیلی راحت تر هستم هرچند از اینکه ببینم دستاوردها از دست می رود و بیشتر آنچه عبدالمهدی مطرح می کند بیشتر روی کاغذ است و واقعی نیست متأثر می شوم».

العبادی همچنین تأکید کرد که در دیدار با نماینده مرجعیت نیز حالت نگرانی در عین امید به بهبود اوضاع را دیده است و افزود که ارتباطات خوبی با «سید مقتدی صدر» دارد.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا