سیاسی

محورهای مذاکرات رئیس حشد الشعبی با مقامات امنیتی مصر و سران مخالفان سوریه

منابع مصری خبر داده اند «فالح الفیاض» در سفر به قاهره بررسی سه پرونده مهم را در دستور کار داشته است.

میدل ایست نیوز: منابع دیپلماتیک مصری خبر دادند که «فالح الفیاض»، مشاور امنیت ملی و رئیس هیئت حشد الشعبی عراق، که به قاهره سفر کرده 3 پرونده مشترک مهم میان دو کشور را در دستور کار دارد.

به گفته این منابع، نخستین پرونده ای که الفیاض در این سفر پیگیری خواهد کرد وضعیت شهروندان مصری‌ای است که عضو داعش بوده‌اند و در زندان‌های عراق به سر می‌برند.

این منابع گفته‌اند که هیئت امنیتی همراه الفیاض پرونده‌های این افراد و همچنین اسناد و اطلاعاتی درباره تماس‌های تروریست‌ها در عراق با داعشی‌های فعال در صحرای سینا را در اختیار مقامات مصری قرار داده‌اند.

به گفته این منابع، پرونده دومی که الفیاض در مذاکرات خود با «عباس کامل»، رئیس دستگاه امنیت مصر، بررسی کرده وساطت درباره تنش‌های کنونی در منطقه خلیج با ایران است.

این منابع افزوده‌اند که مذاکرات گسترده‌ای میان مقامات مصر و عربستان و امارات درباره تلاش برای یافتن راه حل هایی جهت آرام کردن این تنش‌ها در خلیج و جلوگیری از راه افتادن آنچه «جنگ نفتکش‌ها» خوانده می‌شود در جریان است، به‌خصوص که مصر به‌شدت نگران حملات گروه انصارالله (حوثی) یمن به مسیر دریانوردی در تنگه باب‌المندب و کانال سوئز است.

پیش از این چند منبع مصری خبر داده بودند که مصر در اواخر ماه گذشته میلادی یک نفتکش حامل نفت ایران را به دور از سروصداهای رسانه‌ای توقیف کرده و هدفش از این کار رساندن پیغام به امریکا درباره اجرای تحریم‌ها علیه ایران بوده است.

منابع دیپلماتیک مصری سومین پرونده مورد بحث الفیاض را مشارکت مصر در پروژه‌های بازسازی عراق دانسته‌اند به‌خصوص که شرکت‌های مصری اخیرا چند پروژه کلان عمرانی در موصل و چند شهر دیگر عراق را به دست گرفته‌اند.

هم‌زمان، الفیاض روز یکشنبه در قاهره با «احمد الجربا»، از سران اپوزیسیون سوریه، دیدار کرد.

براساس بیانیه رسمی دفتر جریان الغد، به ریاست الجربا، در این دیدار تحولات سوریه و عراق و وضعیت منطقه و راه‌های مبارزه با تروریسم بررسی شد.

این بیانیه افزوده که طرفین درباره اینکه روند سیاسی تنها راه حل مسئله سوریه است هم‌نظر بوده‌اند.

در این بیانیه تأکید شده که دستگاه امنیت عمومی مصر به درخواست طرف عراقی این دیدار را ترتیب داده است و هدف اصلی از آن هماهنگی میان نیروهای عراقی و نیروهای ویژه وابسته به جریان الغد برای تعقیب تروریست‌ها در دو کشور بوده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا