سرخط خبرهاسیاسی

پادشاه عربستان اجازه استقرار نیروهای امریکایی در خاک عربستان را صادر کرد

نیروهای امریکایی قرار است با هدف «افزایش امنیت و ثبات» در عربستان مستقر شوند.

میدل ایست نیوز: ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، روز جمعه طرح میزبانی از نیروهای نظامی آمریکا در این کشور با هدف «افزایش امنیت و ثبات» را تأیید کرد.

همزمان ارتش آمریکا خبر داد که وزارت دفاع این کشور، مجوز استقرار نیروهای آمریکایی و منابع مورد نیاز در عربستان سعودی را صادر کرده است.

عربستان سعودی اصلی‌ترین تولیدکننده نفت اوپک است و این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که افزایش تنش میان تهران و واشینگتن در منطقه خلیج فارس، تأثیر قابل توجهی بر بازار جهانی نفت گذاشته است.

روز جمعه ایران اعلام کرد که یک نفتکش بریتانیایی را در تنگه هرمز توقیف کرده است، اما پیش از آن ادعای نیروی دریایی آمریکا در مورد ساقط کردن یک پهپاد ایرانی در روزهای گذشته را رد کرد.

آن طور که خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به نقل از یک مقام وزارت دفاع این کشور نوشته است، تصمیم میزبانی از نیروهای نظامی آمریکا در این کشور با هدف «افزایش امنیت و ثبات و حفظ صلح» صورت گرفته است. گرچه به نوشته رویترز جزئیات بیشتری در این باره اعلام نشده است.

اخیراً دو مقام وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه «نیویورک‌ تایمز» تأیید کردند که دولت آمریکا قصد دارد ۵۰۰ نظامی تازه‌نفس را به عربستان سعودی اعزام کند، اقدامی که «نیویورک‌ تایمز» آن را «تازه‌ترین نمایش قدرت» از طرف آمریکا برای جمهوری اسلامی توصیف کرده بود.

همچنین شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گزارش کرده بود که نیروهای اعزامی قرار است در پایگاه هوایی «امیر سلطان» در شرق ریاض مستقر شوند. پایگاهی که در حال حاضر شماری از نظامیان آمریکایی برای استقرار سامانه‌ دفاع موشکی پاتریوت و بهسازی باندهای فرودگاه، در آن به سر می‌برند.

همین گزارش حاکی از آن بود که ۵۰۰ نیروی نظامی تازه‌نفس آمریکا در قالب برنامه‌‌ای برای افزایش نیرو به منطقه اعزام می‌شوند که کاخ سفید ماه گذشته آن را تأیید کرده بود.

سی‌ان‌ان همچنین در گزارش خود به نقل از منابعی که مایل به افشای نام‌شان نبودند، گفته بود که انتخاب پایگاه امیر سلطان به خاطر موقعیت جغرافیایی خاص و دسترسی دشوار موشک‌های ایرانی به آن، صورت گرفته است.

از زمان خروج آمریکا از برجام و متعاقب بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران، تنش میان واشنگتن و تهران افزایش داشته است. آمریکا راهبرد موسوم به «فشار حداکثری» را با هدف دستیابی به توافقی جدید با ایران دنبال می‌کند که نه تنها موضوع هسته‌ای که برنامه موشکی و همچنین حضور منطقه‌ای ایران را نیز در برگیرد.

منبع
رادیو فردا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا