سیاسی

اردن در چرخشی آشکار روابط خود را با ترکیه تحکیم می بخشد

در چرخشی آشکار از سیاست همگامی با کشورهای خلیج، اردن روابط خود را با قطر و ترکیه بهبود می بخشد.

میدل ایست نیوز: چندی پس از آنکه اردن روابط دیپلماتیک خود را با قطر به صورت کامل ازسر گرفت، اخباری از مذاکرات گسترده مقامات اردن و ترکیه برای تقویت روابط دو کشور به گوش می رسد، سیاستی که گام دیگری در فاصله گرفتن اردن از متحدان خلیجی دانسته می شود.

به گفته منابع دیپلماتیک، «مولود چاوش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه، روز گذشته با «ایمن الصفدی»، وزیر امور خارجه اردن، دیدار کرده است. در روزهای گذشته وزیر دفاع و مدیر دستگاه اطلاعات و رئیس ستاد ارتش ترکیه نیز با مقامات بلندپایه اردن دیدار کرده اند. این منابع گفته اند که به زودی هیئتی بلندپایه از ترکیه به اردن سفر خواهد کرد.

وزارت امور خارجه اردن در بیانیه ای کوتاه پس از دیدار وزرای خارجه دو کشور تأکید کرد که «تقویت روابط و گسترش همکاری های اقتصادی و هماهنگی در مسائل منطقه ای» موضوع مذاکرات بوده است.

هفته گذشته نیز اردن با چرخشی آشکار در سیاست همگامی اش با عربستان در تحریم قطر، پس از دو سال قطع روابط سفیر تازه ای به قطر فرستاد.

چند مقام و دیپلمات به «رویترز» گفته اند که تقویت روابط اردن با ترکیه و قطر، که رقبای عربستان اند، تحولی مهم در سیاست خارجی اردن است که در سال های گذشته حامی پروپاقرص سیاست های ریاض و ابوظبی در تنش های منطقه ای بود.

اردن که گرفتار مشکلات اقتصادی شدیدی است، بر سرمایه ها و کمک های امرای منطقه خلیج تکیه بسیار دارد، اما در سال های اخیر میلیون ها دلار کمک این کشورها به اردن کاهش یافته و تأثیرات مخربی بر اقتصاد این کشور داشته است.

اردن در سال گذشته تحت فشار کشورهای خلیج که در پی کاهش نقش ترکیه در منطقه هستند، توافق نامه تجارت آزاد با ترکیه را لغو کرد.

این منابع به رویترز گفته اند که پس از تغییر سیاست های امریکا در مناقشه فلسطین و اسرائیل و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، اردن تلاش خود را برای گسترش روابط با قطر و ترکیه شدت بخشیده است.

برخلاف کشورهای خلیج، «رجب طیب اردوغان» اخیرا بر حمایت صریح خود از سلطه اردن به پادشاهی خاندان هاشمی بر اماکن مقدس مذهبی در بیت المقدس تأکید کرد.

اردن نگران است که سیاست های امریکا به پایان سلطه اردن بر این مناطق بینجامد. به خصوص که گفته می شود عربستان سعودی در پی جانشینی اردن در سلطه بر اماکن مقدس در شهر بیت المقدس است.

در اقدامی دیگر، اردن در ماه های اخیر محدودیت ها علیه گروه اخوان المسلمین را که کشورهای خلیج فعالیت های بسیاری علیه آن دارند برداشت.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا