اقتصادیسیاسی

دو دستاورد مهم عبدالمهدی در سفر به تهران/نخست وزیر عراق بدون دیدار با آیت الله خامنه ای ایران را ترک کرد

دفتر نخست وزیری عراق قبل از عزیمت عبدالمهدی به ایران گفته بود که وی قرار است با رهبر انقلاب ایران، آیت الله علی خامنه ای ملاقات کند، در حالی که وقتی عبدالمهدی تهران را ترک کرد ملاقاتی با رهبر ایران نداشت.

میدل ایست نیوز: حالا که چند روزی از سفر ناگهانی «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق به ایران می گذرد، ابعاد بیشتری از این سفر روشن می شود.

عبدالمهدی در کنفرانس خبری خود در بغداد که بعد از انجام سفرش به تهران در روز سه شنبه انجام شد به خبرنگاران گفت: «در دیدار با «حسن روحانی»، رئیس جمهورایران، مسئله نفتکش های توقیف شده را بررسی و بر اهمیت کاهش تنش ها تأکید کردم.»

وی تاکید کرد که عراق نقش مهمی در کاهش تنش ها بر عهده خواهد داشت و دوست همگان خواهد بود.

عبدالمهدی ساعاتی قبل از سفر به تهران با «پنی موردانت»، وزیر دفاع انگلیس تلفنی گفت وگو کرده بود، برای همین پیش بینی می شد که او در تهران درباره موضوع نفتکش توقفیف شده انگلیسی با مقام های ایرانی رایزنی کند.

تضمین برای صادرات بی دردسر نفت عراق

اما ظاهرا این همه دستاوردهای سفر عبدالمهدی به تهران نبوده است.

عراق بیشترین درآمد خود را از صادرات نفت به دست می آورد و بخش عمده ای از خریداران نفتش شرکت های امریکایی، انگلیسی و دیگر کشورهای اروپایی هستند. برای همین نیاز مبرمی دارد که صادرات نفتش از تنگه هرمز تضمین شود. چرا که بیش از دو سوم از صادارات نفتش از این تنگه می گذرد.

در پی بروز بحران نفتکش ها در خلیج و دریای عمان به ویژه توقیف نفتکش انگلیسی عراق نیز مثل دیگر کشورهای منطقه نسبت به وضعیت صادرات نفت خود از تنگه هرمز دچار نگرانی شده است.

در این رابطه «ثامر الغضبان»، وزیر نفت عراق گفت که «حسن روحانی»، رئیس جمهوری ایران به هیات عراقی به ریاست عادل عبدالمهدی در سفر به تهران درباره آزادی کشتیرانی ایمن در منطقه خلیج، تنگه هرمز و دریای عمان و نیز احترام به قوانین بین‎‌المللی تضمین داده است.

وزیر نفت عراق همچنین گفت: «بغداد در کنار صادرات گاز مایع و فراورده‌های آن، روزانه 3میلیون و 400هزار بشکه تا سه میلیون و 500 هزار بشکه نفت از طریق تنگه هرمز صادر می کند.»

عدم ملاقات با رهبر ایران

شاید بتوان گفت این دو موضوع، مهمترین دستاورد سفر عبدالمهدی به تهران بوده، اما یک مساله غامض مانده است. دفتر نخست وزیری عراق قبل از عزیمت عبدالمهدی به ایران گفته بود که وی قرار است با رهبر انقلاب ایران، آیت الله علی خامنه ای ملاقات کند، در حالی که وقتی عبدالمهدی تهران را ترک کرد ملاقاتی با رهبر ایران نداشت.

او صرفا با روحانی دیدار کرد و شام را در کاخ سعد آباد میهمان او بود. چرایی عدم دیدار او با رهبر ایران سوالی است که پاسخی به آن داده نشده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا