سیاسی

تأکید شورای عالی قضایی عراق بر آزادی فعالیت های انتقادی اپوزیسیون درون حاکمیت

شورای عالی قضایی عراق تأکید کرد که نیروی اپوزیسیون تا زمانی که چارچوب قانونی حفظ حرمت نهادهای حاکمیت را حفظ کند جرمی مرتکب نشده است.

میدل ایست نیوز: شورای عالی قضایی عراق در جلسه امروز (پنجشنبه 25 ژوئیه) تأکید کرد که به موجب ماده 38 قانون اساسی عراق احزاب سیاسی‌ای که مسیر اپوزیسیون داخلی را پیش می‌گیرد اجازه دارند که از هر راه ممکن نظر مخالف خود را بیان کنند.

براساس بیانیه رسمی شورای عالی قضایی عراق، در این جلسه تأکید شده که به موجب این ماده قانونی که درباره تضمین آزادی بیان از همه راه‌های قانونی ازجمله تجمع راهپیمایی مسالمت‌آمیز است، احزابی که مسیر اپوزیسیون داخلی را پیش می‌گیرند می‌توانند از همه ابزارهای ممکن درون و بیرون مجلس برای بیان انتقادات و اعتراضات خود استفاده کنند و تا وقتی که در چارچوب قانونی حرمت نهادهای قانونی کشور را رعایت کنند هیچ جرمی مرتکب نشده اند.

این بیانیه تأکید کرده که عراق به موجب ماده اول قانون اساسی نظام پارلمانی دموکراتیک را به عنوان مدل حکومت پذیرفته است و اپوزیسیون درون حاکمیت بخشی قانونی از این نظام است.

این شورا در بخش دیگری از مصوبات خود بر ضرورت برخورد شدید با قاچاقچیان و جلوگیری از دخالت گروه های غیر دولتی در فعالیت نهادهای رسمی در گذرگاه‌های مرزی تأکید کرده است.

مبارزه با مواد مخدر و صدور احکام سنگین برای جنایات مربوط به حمل و فروش مواد مخدر از دیگر مصوبات این شوراست.

همچنین اعضای این شورا بر ضرورت برخورد با کسانی که حرمت اماکن مقدس مذهبی در عراق را رعایت نمی‌کنند تأکید کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا